В дългосрочна перспектива вашият успех зависи от умението да привличате вниманието на другите – Как да получите повишение, ако работодателят и началникът ви не забелязват работата ви?

Как ефективно да управлявате екип, ако подчинените не се вслушват във вас? Какви са перспективите на вашата кариера или бизнес, ако вие не можете да привлечете вниманието на клиентите?

„Вниманието е най-ценната валута, която може някой да ви даде – това казал веднъж Стив Рубел от компанията Edelman – то струва много по-скъпо от всички пари, имущества и прочие неща“.

Но, може би, малко хора знаят как да получат вниманието на околните от научна гледна точка. Ето например Бен Парр – партньор в компанията DominateFund, посветил на този въпрос 2 години и написал нова книга.

В тази връзка анализирал повече от хиляда научни труда по психология, невробиология, икономика и социология.

Той провел разговори с десетки водещи изследователи и експерти, умеещи да привличат вниманието към себе си, сред които оперативния директор на Facebook Шерил Сандберг, кинорежисьора Стивън Содерберг и илюзиониста Дейвид Копърфилд и това е самото начало на списъка.

В резултат на проведените разговори Парр достигнал до заключението, че има 7 сигнала, способни да накарат човек да „наостря уши“:

1. Автоматична реакция – ако някой стреля във въздуха, вие задължително ще се обърнете. Ако дама, опитваща се да качи на автостоп, е облечена в червено, има по-големи шансове да бъде качена от някого.

Подобни сензорни сигнали привличат внимание и на ниво подсъзнание. Инстинктът на човека за самосъхранение и необходимостта от това да осигури безопасността си, го кара да реагира по-бързо, отколкото да се замисли.

Все пак изобщо не става и дума да се препоръчва да се говори винаги по-силно от останалите или да се носят червени рокли. Но е необходимо да се замислим върху по-ефективни методи, за да се „изиграят“ инстинктите на хората и да се привлече тяхното внимание.

Например, пробвайте да предложите на важен клиент чаша горещ чай или кафе. В едно изследване, публикувано в списание Science, се посочва се такъв „топъл“ подход настройва хората положително и те придобиват желание да се отдават.

2. Стереотипи – нашият възглед за света се формира под въздействие на биологичния, социалния и личния опит, а също и от вътрешните наклонности.

Тези стереотипи водят до това, че на едни идеи ние обръщаме внимание, а други игнорираме напълно. За да се възползваме от това човешка характерна особеност, трябва или да се приспособите към възгледите на публиката или да ги промените.

Класическо изследване от 70-те години на миналия век показва, че един човек постоянно слуша някакво утвърждение, най-накрая той ще повярва в неговата истинност.

3. Признание – Доктор Томас Де Зенгогита, медиаантрополог и автор на книгата Mediate /“Как средствата за масова информация формират нашия свят и начина ни на живот“/ е убеден, че признанието е една от най-жизнено важните ни потребности.

4. „Подкопаване на основите“ – ние винаги обръщаме внимание на всяко явление, несъответстващо на нашите очаквания. Това е свързано с нашата вътрешна необходимост да си изясним какво носи даденото произшествие – опасност или положително развитие на събитията?

5. Възнаграждение – много хора мислят, че допаминът отговоря за чувството за удоволствие. Но според изследването на учен от Мичиганския университет, този хормон е свързан много повече с очакването и мотивацията.

Допаминът подхранва желанието ни да се стремим към получаването на храна, секс, пари или по-изискани възнаграждения. Потенциалната възможност да придобием всички тези неща привлича нашето внимание.