8 предизвикателства на остаряването

Калина
Написана от Калина януари 24, 2015 09:11

8 предизвикателства на остаряването

Акценти:

  • Кои са проблемите на остаряването?
  • Как да намалим риска от някои старчески болести?
  • Помага ли спортът за здравето на възрастните хора?

Свързани:

loading...

Знаем ли как да се подготвим за здравословни проблеми, с които хората се сблъскват, когато остареят?

„Ако знаех, че ще живея толкова дълго, щях да се погрижа по-добре за себе си.“

Това казва Юби Блейк, великият пианист и композитор на рагтайм, година преди да почине на 99-годишна възраст.

Нека си го кажем: старостта е това, което предстои. Ако сте на 40 или 50 или дори 60 г., може все още да не отдавате много смисъл на предизвикателствата на застаряването.

Но е важно да планирате точно бъдещите си финансови нужди, така че да си гарантирате оптимални здравни грижи.

За какво трябва да се подготвите е как? Докато за някои заболявания като Алцхаймер и някои видове рак все още няма лечение, голям брой болести може да бъдат предотвратени, изпреварени, минимизирани със здравословен начин на живот.

„Колкото повече неща правите на средна възраст, за да се подготвите за успешното стареене, толкова по-добре“, казва д-р Шарон Брангман, говорител на Американското общество по гериатрия.

Ето кои са основните предизвикателства на стареенето.

1. Затлъстяване и метаболитен синдром

Около три четвърти от хоратаа на 60 и повече години са с наднормено тегло или затлъстяване. Затлъстяването е свързано с диабет тип 2, сърдечно-съдови заболявания, рак на гърдата и рак на дебелото черво, заболяване на жлъчния мехур и високо кръвно налягане.

При повече от 40% от възрастното население на 60 и повече години се наблюдава комбинация от рискови фактори, известни като метаболитен синдром, който носи риск от развитие на диабет, сърдечно-съдови заболявания и някои видове рак.

„Жените в перименопаузата и менопаузата са склонни да се натрупват мазнини около талията и ханша, а мъжете – по корема,“ казва Брангман. „Най-добрият начин за борба с това е увеличаване на физическите натоварвания, намаляване на калориите, ограничаване на алкохола.

2. Артрит

Артритът засяга почти половината от възрастното население и е водеща причина за инвалидност. „Стари травми от игра на войници през уикенда, или футбол в гимназията, или носенето на високи токчета, се проявяват на стари години“, казва Брангман.

„И артритът в коленете е цената, която плащаме за ходенето изправени на два крака.“ Ключовете за превенция са редовните физически упражнения, избягване на прекомерни натоварвания, управление на теглото.

Едно изследване показва, че дори и минимална загуба на тегло може да намали чувствително риска от остеоартрит.

3. Остеопороза

Остеопорозата или намаляването на костната плътност засяга близо 44 милиона възрастни на 50 и повече години, повечето от тях жени. Според Националната асоциация по остеопороза, това не е част от нормалното стареене.

„Спрете цигарите, ограничете приема на алкохол, яжте храни с високо съдържание на калций, ограничете храните с високо киселинно съдържание“, казва Брангман.

„Избягвайте газираните напитки. Те насърчават загубата на калций. Телата ни винаги поддържат оптимално ниво на калция и когато той е недостатъчно в храната, се извлича от нашите кости.

Една от причините жените да са особено изложени на риск от остеопороза е, че бременноститте отнемат огромни количества калций от организма, за да се развие бебето“. Възрастните хора в средна възраст се нуждаят от 1000 до 1200 мг калций дневно.

Важен е и синтезът на витамин D, наричан още слънчевия витамин. За целта трябва да се излагаме на слънце, разбира се като внимаваме за слънчеви изгаряния. Наблегнете на нискомаслените млечни продукти, или вземете витамина като хранителна добавка.

4. Рак

Рискът от развитие на рак се увеличава с възрастта. При жените се увеличава опасността от ендометриален карцином, казва Брангман. Той препоръчва жените да провеждат профилактични гинекологични прегледи и след излизане от детеродна възраст.

Рискът от рак на простатата се увеличава с възрастта, а при цветнокожите мъже той е по-висок, отколкото при белите. Скринингът трябва да започне през 40-те години и да включва дигитално ректално изследване.

Рак на белия дроб води до повече смъртни случаи от рак на гърдата, рак на простатата и рак на дебелото черво, взети заедно. Спрете цигарите, съветват специалистите.

5. Сърдечно-съдови заболявания

Сърдечно-съдовите заболявания засягат повече от една трета от мъжете и жените във възрастовата група 45-54 години, а честотата се увеличава с възрастта.

Сърдечно-съдовите заболявания, които са заболявания на сърцето или кръвоносните съдове, са водеща причина за смърт в САЩ. Те включват атеросклероза, исхемична болест на сърцето, аритмия, сърдечна недостатъчност, хипертония, ортостатична хипотония, инсулт и вродени сърдечни заболявания.

Здравословният начин на живот може да намали риска от сърдечни заболявания с до 80%, според данни от Nurses’ Health Study, които са изследвали повече от 120 000 жени на възраст 30-55 г.

Учените доказват, че жените, които не са били с наднормено тегло, не пушат, консумират не повече от едно питие на ден, тренират по половин час на ден и ядат нискомаслени храни, богати на фибри, са били с най-малък риск за болест на сърцето.

Специалистите съветват да се намали приема на сол за по-добър контрол над кръвното налягане. Най-солени са готовите храни, консерви, замразени храни или такива от заведения за бързо хранене.

6. Намалено зрение и загуба слуха

Свързаните с възрастта заболявания на очите – макуларна дегенерация, катаракта, диабетна ретинопатия и глаукома засягат 119 000 000 души на възраст 40 и повече години. И този брой се очаква да се удвои през следващите три десетилетия.

„Консумирането на храни с високо съдържание на антиоксиданти може да е от полза за намаляване на загубата на зрение поради дегенерация на макулата,“ казва Брангман. В случая витаминните добавки за здравето на очите може да помогнат.

Според специалиста, пушачите са изложени на по-висок риск за макулна дегенерация.

Редовните очни прегледи трябва да включват скрининг за глаукома. Заболяването е коварно, тъй като първият симптом е загуба на зрението, която е необратима.

Честотата на загуба на слуха се увеличава с възрастта. 29% от хората на възраст 45-65 г. са с намален слух, при възрастовата група над 65 години този процент нараства до 43 на сто.

Загубата на слуха се отразява върху качеството на живот и може да доведе до депресия и отказ от социални дейности. Въпреки че слуховите апарати могат да ви помогнат, само един от всеки четирима души ги използва.

Учените съветват на младини да не използваме устройства със слушалки – уокмени, плеъри, айподи и други, тъй като те увреждат слуха.

7. Зъби

Добрата новина е, че дори и да не запазите собствените си зъби, имплантите и избелването ще направят така, че зъбите ви да изглеждат като на 20-годишни.

Само около 25% от хората над 60-годишна възраст носят зъбни протези днес.

8. Психично здраве: памет и емоции

Забравете това, което мислите, че знаете за загубата на паметта от старост. Много хора казват: Вече не помня добре, както преди, значи остарявам.

Стрес, тревожност и умствено претоварване са най-честата причина за неуслужлива памет. Спрете да изпълнявате по няколко задачи едновременно, съветва Брангман.

„Нашите мозъци са така устроени, че да изпълняваме само една задача в даден момент. Обратното натоварва мозъка и хората започват да имат проблеми с паметта„.

Един от най-озадачаващите проблемите на стареенето е болестта на Алцхаймер. Около 3% от мъжете и жените на възраст от 65 до 74 г. имат болестта на Алцхаймер, и почти половината от хората на възраст 85 и повече години.

Сред всички възрастови групи, депресията е често недиагностицирана и много хора погрешно смятат, че е естествено състояние на старостта. От почти 35 милиона американци на възраст 65 и повече години, около 2 милиона имат депресивно заболяване и 5 милиона са със симптоми на депресия.

Порасналите деца, които напускат дома, здравословните проблеми, загубата на родители и приятели са сред основните причини за отключването на депресията на зряла възраст.

Голяма част от болестите, инвалидността и смъртните случаи, свързани с хронични заболявания, са предотвратими чрез мерки за превенция, включително здравословен начин на живот, ранно откриване на заболявания, имунизации, предотвратяването на наранявания, както и програми за преподаване на техники за самостоятелно управление на състояния като болка и хронични заболявания.

Калина
Написана от Калина януари 24, 2015 09:11
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи