Амарант

Мария
Написана от Мария януари 25, 2015 21:47

Амарант

Акценти:

  • Амарант
  • Витаминен състав
  • Полезни свойства
  • Лечебно действие

Свързани:

loading...

Ботаническото наименование на амаранта или щир е Amaranhtus представлява едногодишно тревисто растение, достигащо до 3-4 метра на височина, с множество меки цветове, съдържащи семена, и са с бял, червен, розов, кремав до черен цвят, с диаметър от около 1-1.5 мм.

Всяко растение произвежда 40-60 000 семена. Амарантът обича топъл климат и малко вода. За негова родина се счита Централна Америка.

Растението е използвано като храна в продължение на много векове от ацтеките и инките.

Последният император на ацтеките Монтесума получавал годишно под формата на данък от 20 провинции на своята империя общо около 70 хиляди хектолитра семена на амарант.

А древните гърци използвали растението като символ на безсмъртието.

Най-важното, обаче е, че тази особена зърнена култура не съдържа глутен.

Амарантът се приготвя по същия начин, както и тестените изделия например макарони и оризът: приготвя се се в много вода /на 1 чаша щир се слагат 6 чаши вода/, измерва се количеството зърна и се вари в продължение на 15-20 минути, прецежда се и се консумира.

Също така амарантът може да се използва и като сгъстител на сосове, ястия, а дори и за желета. А най-хубавото е, че щирът е много по-хранителен от останалите зърнени култури.

Защо амарантът е полезен за здравето?

Една от основните причини щирът да е определян като една най-добрите зърнени храни е, че е изключително висока хранителна стойност.

Съдържа по-голямо количество минерали като калции, желязо, фосфор и каротеноиди от повечето зеленчуци.

Амарантът е един от най-добрите източници на белтъчини – една купа от него /около 770 грама/ осигурява около 28.1 грама белтъци в сравнение с 26.3 грама в овеса и 13.1 грама в ориза.

Щирът е отличен източник на лизин – важна аминокиселина, която прави белтъчините много по-лесно усвояеми от тези в млякото.

Също така семената на амаранта съдържа и първични протеини албумин и глобулини, които в сравнение с проламините в пшеницата са много по-лесно разтворими и смилаеми.

1 чаша /246 мг./ суров амарант съдържа 15 милиграма желязо, докато белият ориз осигурява само 1.5 грама от този минерал. От 1 чаша щир можем да набавим и 18 грама растителни влакна, а в белият ориз има само 2.4 грама.

От 246 мг. семена от амарант можем да си осигурим 105% от дневната необходима доза манган и сравнително малко въглехидрати.

Щирът съдържа 4 пъти повече калций от пшеницата и повече от човешката кърма, а също е и много добър източник на магнезий, фосфор и калий.

Тази така наречени псевдозърнена култура е добър източник на мазнини около 6-10% от общото съдържание и те са предимно ненаситени.

От 1 чаша семена от амарант може да си набавим 77% от необходимите ни за деня ненаситени мастни киселини и от изключително ценната за правилното храносмилане линолова киселина.

И не на последно място щирът е единствената зърнена култура, която с установено съдържание на витамин С.

Изследванията върху амаранта показват, че неговите семена са само с важни хранителни свойства, но и фитохимични съединения като рутин и никотифлорин и пептиди.

А някои учени смятат, че редовната консумация на тези семена е полезна при лека хипертония и при някои форми на ракови заболявания.

И като заключение амарантът е най-богатата на белтъчини растителна храна и дори конкурира тези от животински произход като например сиренето.

Семената на това растение са отличен източник на енергия и е установено, че могат да предотвратят редица хронични заболявания като диабет, сърдечни заболявания, рак и инсулт.

Мария
Написана от Мария януари 25, 2015 21:47
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи