Редовното обучение развива навици на общуване и социализира. Електронното – дисциплинира и ускорява процеса на получаване на знания.

Теоретиците и практиците на педагогическата наука смятат, че в бъдеще тези образователни модели ще се слеят в едно. Името на микса - blended learning.

Какво е това blended learning?

Терминът се заражда в корпоративната среда преди около 30 години.

Още през 80-те години компанията Боинг повишавала квалификацията на служителите си без откъсване от производството чрез слушане на компакт дискове и гледане на видео филми.

Идеята била развита от бизнес школи, чиито слушатели са заети хора и не могат да прекарват с часове да прекарват в клас.

Изглеждало, че технологиите ще задушат традиционния модел на обучение. Защо да губим време по пътя към училище, ако можем да чуем лекцията онлайн?

За какво да стоим в библиотеката, ако можем да намерим информацията с 2 клика в интернет? Защо да излизаме да говорим на семинара, след като можем да обсъдим информацията в чата.

Но това не се случило. Нито преподавателите, нито учениците са готови да се откажат от живото общуване.

Колкото и да е било удобно електронното обучение, то не дава това ниво на развитие на речевите и социокултурните навици, каквото дава образованието в редовна форма.

Именно затова и на Запад активно се развива, а у нас сега се заражда моделът на смесеното обучение.
Това е образователна концепция, комбинираща традиционното обучение с дистанционни и онлайн методи.

Ученикът получава знания както редовно, общувайки на живо с връстници и педагози, така и самостоятелно, използвайки съвременните информационни технологии.

Това не са обикновените занятия в клас – част от материала ученикът усвоява у дома с джаджи в ръце в удобно за себе си темпо.

Това не е дистанционно образование, където на практика ученикът или студентът на практика не получава помощ от педагога и се появява в училище или университета само за да държи изпити.

И това не е учене един на един с компютъра – необходимо е да бъдеш част от групата и да се развиваш заедно с нея.

Терминът започва активно да се използва след 2005-та година и същността е микс на традиционното и електронното образование, като взема най-доброто от двете форми.

Модели на смесено образование

Най-активно смесеното образование се развива в САЩ, като целта там е до 2019-та година 50% от училищните уроци да се преподават в смесен режим.

Открояват се няколко модела на интеграция на смесеното обучение

1. Материалът се предава от учителя на учениците в редовни часове в клас. Електронните ресурси се използват само за закрепване и задълбочаване на знанията.
2. При втория модел ученикът решава онлайн задачи, прави интернет тестове, тоест усвоява материала отдалечено. Но при необходимост може да се среща с преподавател и да се консултира по въпросите, с които среща затруднения.
3. При третия – основната част от програмата преподава онлайн. Педагогът влиза в ролята на кординатор, отделяйки сложните за разбиране теми, за да обсъдят на редовни занятия в група или индивидуално.
4. Редовното и онлайн обучението се редуват – първоначално учениците усвояват материала самостоятелно през интернет, след това заедно с преподавателя в клас, и обратно.
5. При 5-ти модел учените минават програмата както обикновено. Но ако определени предмети предизвикват повишен интерес могат да се проведат допълнителни онлайн занятия.