Бягане или ходене – кое е по-полезно и по-безопасно за здравето

Мария
Написана от Мария април 19, 2018 23:58

Бягане или ходене – кое е по-полезно и по-безопасно за здравето

Акценти:

  • Интензивност - тренировка
  • Запаси - гликоген
  • Осмисляне - опасност

Свързани:

„Движението е живот” – красива фраза, която всеки е чувал.

Но далеч не всеки знае как да се движи, колко и какъв тип движение да избере за себе си.

Нека заедно се опитаме да се ориентираме в този въпрос.

Най-физиологичните движения за човека са бягане и ходене.

Всеки от тях има своите предимства и недостатъци.

Когато избираме едното или другото, трябва да се уповаваме на:

• ниво на физическа подготовка;
• особености на организма;
• наличие на заболявания;
• тегло и възраст;

Ако в миналото не сте тренирали активно и само сте решили да се заемете със собственото си здраве или да отслабнете, за вас ходенето е по-подходящо.

По време на ходенето липсва ударното натоварване на ставите, гръбнака, сърцето и белите дробове както при бягане.

За ходенето не съществуват противопоказания.

Не става въпрос за спортното ходене, при което се развиват 10-12 километра в час.

1. Натоварване на ставите и на гръбнака

При наднормено тегло ходенето е много по за предпочитане от бягането, тъй като наднорменото тегло е само по себе си голямо натоварване за гръбнака и за ставите.

По време на бягане съществуват т.нар. фаза на полет с едновременно откъсване и на двата крака от земята и фаза на приземяване.

Това е моментът на пренасяне на теглото на цялото тяло върху единия опорен крак.

Но съвременните технологии позволяват, дори на хора с наднормено тегло да бягат.

За тази цел съществуват специални антигравитационни бягащи пътеки.

Те са така устроени, че цялата долна половина на тялото се намира в затворен отсек, където с помощта на технологии за диференциално налягане на въздуха може да се регулира теглото на тялото в границите от 100 до 20%.

Така се понижава натоварването и мускулите работят както при обикновено бягане.

Например, човек с тегло 100 килограма може да бяга на тази бягаща пътека все едно тежи 50 килограма на обикновена бягаща.

2. Влияние върху стреса

Всички знаят, че в стресова ситуация спортът помага за намаляване на напрежението, за отпускане, за успокояване.

Бегачите имат шеговит отговор на фразата: „От проблемите няма да избягаш”. – „Ще избягаш, но не по-рано от 9-тия километър”.

Наистина бягането е прекрасен начин да се изключим от негативните мисли, обидите и неуредиците.

Както се казва, да презаредим.

Ходенето също спомага за по-бавно осмисляне, за претеглено вземане на правилно решение и спокоен поглед върху ситуацията отстрани.

3. Укрепване на мускулите

По време на ходене и бягане се укрепват голямо количество различни мускулни групи.

По време на тренировка се включват мускулите на краката – седалищни, на предната и на задната повърхност на бедрата, мускулите на стъпалата и на глезените.

А също и тези на седалището – на тазовото дъно, на пресата, междуребрените и диафрагмените.

Включването на различните мускулни групи зависи от интензивността на занятието и техниките на ходене или на бягане.

4. Продължителност на тренировката и храненето

Независимо от това какво предпочитате – да бягате или да ходите, на тренировката трябва да се отдели минимум час.

В първия половин час се изгарят запасите от гликоген, и едва след това започва активен процес на изгаряне на мазнини.

Яде се не по-малко от 1.5-2 часа преди началото на тренировката, желателно е обаче веднага след нея да се хапне нещо сладко, което да помогне на организма бързо да възстанови.

Бягане или ходене – кое е по-полезно и по-безопасно за здравето
5 (100%) 1 глас[а]

Мария
Написана от Мария април 19, 2018 23:58
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

TeMax София открива врати
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи