Когато проведено проучване сред хора в зряла възраст, биха ли искали да бъдат гении, от тази съдба практически всички биха се отказали. Въпреки това много биха искали техните деца да бъдат вундеркинди.

Децата – вундеркинди, радост или беда?

Съществува статистика, според която на 100 хиляди обикновени деца се пада 1 вундеркинд. Но само 3-5% от тях, когато пораснат стават гении.

Затова има и физиологично обяснение – развиващото се по-бързо от своите връстници дете, с течение на времето забавя развитието си и става като всички останали.

Има и виновници, образно казано, потискащи таланта и грешки във възпитанието – решавайки, че е необходимо да развиват детето само в направлението, което то има дарба, родителите му престават да обръщат внимание на неговото физическо развитие и изграждането на други навици.

Но ако развитието на талантливото дете е всеобхватно, като се включат и социалната сфера и грижите за здравето – преди всичко за психическото, то ще има достатъчно шансове да преуспее в зряла възраст.

Това обаче не е единственият способ да не бъде загубена „божествената искра“. Има и други…

Най-добрият помощник е искреният интерес

Авицена още на 3 години помагал на своя баща, който се занимавал със събиране на данъци, тоест бирник, да брои пари. На 10 години момчето знаело наизуст целият Коран. На 12-годишна възраст той започнал да изучава медицина, а към 16-тата си години вече успешно лекувал болни.

Освен в медицината и хомеопатията, той достигнал висините във философията логиката, музиката, математиката, астрономията, химията, биологията, геологията.

В продължение на целия си живот той започвал да работи рано сутрин и лягал да спи късно вечер.

Авицена смятал, че неговите сили постоянно се възстановяват и се развиват благодарение на това, че той изучавал само това, което му е интересно, получавал удоволствие от своята работа и морално удовлетворение от това, че е полезен на хората.

Деца – вундеркинди, план за 900 години!

Надареното момче Ото Шмит на 14 години съставил план за своята работа през целия си живот. В този план той включил книги, които е необходимо да прочете, науки, които той ще изучава, задачи, които задължително ще реши.

След като разписанието било съставено Отто пресметнал, че за осъществяване на замисленото от него ще му са необходими 900 години! Планът се наложило да бъде преработи и да се ограничи до пунктове, за чието изпълнение ще са необходими 136 години.

Този срок изглежда вече по-реален, тъй като учените прогнозират, че през 21-ви век хората ще се научат да живеят до 150 години.

Освен уменията да си поставя приоритети и правилно да набелязва целите си, за Ото Шмит – велик руски математик, политик, пътешественик-първооткривател – били характерни уменията да структурира получените данни, ясна логическа мисъл, организираност в труда и самодисциплина.

Всичко това са незаменими личностни черти за постигане на високи цели.

Пътеводна звезда

За да се реализира огромният потенциал на децата вундеркинди и да не бъде погубен в неговия зародиш, е много важно младите таланти да си намерят учител.

Да, в бъдеще ученикът може да надмине своя учител. Но той ще зададе на детето правилна посока, ще му помогне да следва цели, като една истинска пътеводна звезда.

Значението на наставника се потвърждава и от множеството истории на реализирали се в зряла възраст гении.