Ето как Facebook влияе незабележимо на нашите решения

Мария
Написана от Мария юни 6, 2016 23:56

Ето как Facebook влияе незабележимо на нашите решения

Как може незабележимо да се променя мнението на потребителите на най-популярната социална мрежа и най-голямата търсачка, като им се показват внимателно подбрани новости?

Днес е трудно да си представим живота без информационни технологии. Но фактът, че написани от някого програми влияят на нашите решения предизвиква все повече безпокойство.

А едва до неотдавна, освен всичко останало – това ни изглеждаше като остатък от миналото – едни хора, които не познаваме подбират за нас съобщения за събитията, решавайки какво е достойно за нашето внимание и какво не.

Както се оказва, за подбор на новините, които виждат или не виждат потребителите, Фейсбук използват екип от редактори.
И колкото и да парадоксално от гледна точка на хора, свикнали да се оплакват от това, че вече машините управляват хората, проблемът в тази ситуация с реални редактори се състои именно в липса на прозрачен алгоритъм.

Най-противоречивото обвинение е, че подборът на най-актуалните теми на сайта имат антиконсервативна насоченост, докато на консервативните новини и мнения не се отделя достатъчно внимание.

В този случай са важни не само ръчната селекция на новините и идеологическата превзетост, колкото факта, че най-влиятелната платформа за обмен на информация може по свое усмотрение да избира какво ще виждат потребителите.

Фейсбук и подобните на него ресурси са способни да филтрират новините и информацията, използвайки обобщаващи заглавия подобно на „популярни новини“ или критерии от рода на „актуално“, същевременно ние като потребители и понятие си нямаме как се случва процесът на подбор.

А това е много важно, тъй като дори незначителното изменение на начина на изобразяване на информацията влияе на нашето поведение.

За да разберем как е възможно това, ще разгледаме изобретението на психолозите, изучаващи поведението на човека, като технологията на подтикването, които широко се използват от правителствата и организациите по целия свят.

Заключава се в това, че незабележимо се подсказва на човека как следва да се държи.

Показателен пример може да послужи презумпцията за съгласие на донорство на органите. И означава, че за вземане на органи се изисква не наличие на съгласие на човека, а липса на писмен отказ.

Една такава презумпция е достатъчна да се увеличи съществено количеството на донорите.

Какво му е лошото на това? Например, критика на тази технология е, че лишава хората от възможност за информиран избор.

Целта на подтикването се заключава не в това да се обясни един или друг въпрос и да се изгради политика по волята на народа, а да се приведе волята на народа в съответствие с нужната политика.

Как тази технология се използва в цифровия свят?

Изследвайки онлайн пространството, ние постоянно се сблъскваме с необходимост от избор – това какво да купим, и в това какво да вярваме.

И специалистите в областта на информационните технологии могат напълно да повлияят на вземаните от нас решения.
Следва да се признае, че с филтрацията на сведенията греши не само Фейсбук.

Трябва да имаме предвид, че целите на разработчиците на технологиите, които използваме, се различават от нашите собствени.

И не е важно кой изпълнява ролята на посредник – човек или алгоритъм – за да можем успешно да се ориентираме в информационния поток, следва да се примирим с това, че човешката превзетост е невъзможна за преодоляване.

Мария
Написана от Мария юни 6, 2016 23:56
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи