Фъстъци

Мария
Написана от Мария януари 24, 2015 21:39

Фъстъци

Акценти:

  • Фъстъци
  • Хранителна стойност
  • Полезни свойства
  • Противопоказания

Свързани:

loading...

Фъстъкът или фъстъчен орех се оказва, че съвсем не е орех, а е бобово растение. За негова родина се смята подножието на Боливийските Анди в Южна Америка.

През 16-ти век фъстъкът бил внесен от португалците в тяхната колония Макао, в Югоизточна Азия от Индия или Китай. И, може би, именно поради това плодовете на бобовото растение били наречени първоначално китайски орехи.

Самата дума „фъстък“ е с гръцки произход «αράχνη», което означава паяк – вероятно, защото текстурата на плодовете прилича на паяжина.

По форма те приличат на пашкули и узряват като картофите под земята и от там произхожда и другото им название „земни орехи“.

Ядките /семената/ са с различна форма и са затворени вътре в този пашкул /боба/. Те могат да бъдат черно-лилави, светло и тъмно червени, светло розови, а дори и пъстри.

Хранителна стойност за 100 грама
• Белтъчини – 26.3 грама;
• Мазнини – 45.2 грама;
• Въглехидрати – 9.9 грама;
• Калоричност – 551 килокалории;

В тях се съдържат и витамин В1, В2, ниацин, витамин С, а също и такива полезни вещества като калий, калций, магнезий, желязо, натрий и фосфор.

Фъстъци – полезни свойства

Тези ядки са изключително полезни – в техния състав в голямо количество се съдържат антиоксиданти, които са представени основно от полифеноли.

Благодарение на това те се използват като профилактично средство при заболявания на сърдечно-съдовата система, за възпиране на процесите на ранното стареене и на развитието на злокачествени тумори.

Научните изследвания през последните години поставят „земния орех“ на едно ниво с ягодите и къпините, а по антиоксидантно въздействие отстъпват само на нара.

Съдържащите се в фъстъците полезни хранителни вещества – белтъчините, ги причисляват към групата храни, създаващи сравнително бързо усещане за засищане.

Земните орехи притежават жлъчегонно действие, което ги прави изключително ценни при гастрит и язвена болест на стомаха и на дванадесетопръстника.

Също така оказват благоприятно въздействие на половата и на отделителната система, спомагат за обновяването на клетките, подобряват способността на човека да се концентрира и да запаметява информация.

Повечето от нас са запознати с вкуса на тези ядки, но малцина осъзнават, че те са и ценна маслодайна култура. Тъй като фъстъците принадлежат към бобовите, а това означава, че съдържат 60% мазнини и 30% белтъчини.

Поради това по-голямата от фъстъчената реколта се преработва именно в масло.

Противопоказания

За съжаление, консумацията на фъстъци има и отрицателни страни. Те забавят притока на кръв, което я прави по-гъста и по този начин тези ядки вредят на кръвоносните съдове.

Противопоказни са също и при хората с разширени вени.

Но най-големият „минус“ на фъстъците е тяхното алергенно действие при твърде честа консумация. Алергичната реакция може да се прояви като зачервяване на кожата, сърбеж, повръщане, стомашни киселини и дори като отток на ларинкса и анафилактичен шок.

Голямото количество белтъчини може да навреди на хората с остеоатрит, артрит и подагра.

И последното, което може да навреди, това е високата калоричност. Затова, ако човек е решил да отслабва и да прави фигурата си стройна, той не трябва да злоупотребява с тези ядки.

За постигането на тези цели е желателно придържането към препоръките на диетолозите да не консумират повече от 30 грама фъстъци, а най-добре е ограничаването им до 20.

Мария
Написана от Мария януари 24, 2015 21:39
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи