Глад или самозалъгване – кога НЕ трябва да бързаме да ядем

Мария
Написана от Мария юни 27, 2018 12:26

Глад или самозалъгване – кога НЕ трябва да бързаме да ядем

Във века на хранителното изобилие, когато храната не е просто в излишък, а и се намира на една ръка разстояния – само да отворим хладилника, и спираме да усещаме разликата между глад и апетит.

Съществува правило- ако ни се прияде по-малко от 3-4 часа след хранене, това е само апетит.

Хората, които не са гладни, а просто имат апетит, са крайно придирчиви.

Те съвсем не се нуждаят от всякаква храна, а искат да опитат нещо вкусно.

Истински гладният човек много по-малко мисли за избора, а повече го интересуват самият факт на наличие на храна.

Но понякога тези 2 усещания се смесват до пълно сходство.

Откъде се появява това остро чувство на глад, когато според всички изчисления изядената храна все още не е преминала през стомашно-чревния тракт?

Lechenie.bg изяснява откъде се появява мнимото чувство за глад.

1. Недостиг на сън

През 2016 г. бяха публикувани резултати с експерименти със съня, проведени от учени от Чикагския университет. Участниците трябвало да спят 7.5 и 4.5 часа в денонощието.

Оказва се, колкото по-малко спели хората, толкова повече искали да ядат.

Освен това само няколко часа след засищащ обяд те искали отново да похапнат, като предпочитали вредна храна – бисквити, чипс и прочие неполезна храна.

В резултат хората с недоспиване изяждали 2 пъти повече мазнини и приемали калории, отколкото тези, които са се наспивали.

Учените обясняват този феномен с това, че при недоспиване в организма се повишат нивата на ендогенните канабиноиди – съединения, които по структура са близки към наркотичните компоненти на марихуаната и се образуват в нашия организъм.

Тяхната концентрация в кръвта се променя за денонощие.

За някои от тях е било установено, че при недоспиване се повишават с 1/3.

Ендоканабиноидите осигуряват чувство за удоволствие.

Колкото по-висока е концентрацията, толкова по-малко удовлетворение изпитва човек, и се отправя в търсене на нещо много вкусно, но много вредно.

2. Особености на храненето

Известно е, че при ядене се повишават нивата на глюкозата.

За да се усвои и да попадне в тъканите, е необходим хормона инсулин.

А с инсулина е свързано нивото на грелин – колкото по-малко захар в кръвта, толкова по-малко инсулин и толкова по-ниска концентрация на грелин.

И това предизвиква глад.

Здравословното хранене предполага храни с нисък гликемичен индекс и бавни въглехидрати.

Това означава, че нивата на кръвната захар ще се повишават бавно, постепенно и ще се запазят за достатъчно дълъг период от време.

Но ако човек изяде нещо сладко, което съдържа прости въглехидрати, нивото на глюкоза в кръвта нараства рязко.

И съответно се повишават нивата на инсулина, и бързо се понижава.

При такива резки колебания вече след час започва да расте нивото на хормона на глада – грелин.

В резултат, човек не бъдейки наистина гладен, много силно би поискал да яде.

3. Обезводняване

Много хора трудно разбира какво предизвиква дискомфорт при тях – глад или жажда.

При обезводняване се променя балансът на захарите и солите в организма, тялото започва да страда от недостиг на енергия.

Като следствие се появява лъжливо чувство за глад.

Човек може да изпитва спазми в корема, става нервен.

Според данни от някои изследвания, до 80% от хората, които мислят за храна, всъщност искат да пият. Центровете на насищане и жажда се намират в главния мозък един с друг.

Често за организма е достатъчно да се удовлетвори с чаша вода.

Глад или самозалъгване – кога НЕ трябва да бързаме да ядем
Оценете публикацията

Мария
Написана от Мария юни 27, 2018 12:26
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи