Грах

Мария
Написана от Мария януари 25, 2015 11:12

Грах

Акценти:

  • Грах
  • Хранителна стойност
  • Полезни свойства
  • Лечебно действие

Свързани:

loading...

Грахът – едногодишно тревисто растение с кухо стъбло, чийто цвят варира от светло зелено до тъмно синьо-зелено. Повечето сортове зеленчуков грах имат бели, двуполови, самоопрашващи се цветове.

Плодът /в ботаниката е плод, а за храна се използва като зеленчук/на това тревисто растение е бобено зърно, което често наричат шушулка.

В зависимост от сорта той има различна форма, размер и цвят. Всяка шушулка съдържа 4-10 семена, подредени в редица.

Формата и цвета на семената са разнообразни, като повърхността им е гладка или набръчкана. Цветът на кожата на семената съответства на този на цветовете на растението.

Хранителна стойност в 100 грама

• Белтъчини – 5 грама;
• Мазнини – 0.3 грама;
• Въглехидрати – 8.4 грама;
• Вода – 80 грама;
• Калоричност – 55 – 298 килокалории;

Нискокалорична, диетична храна, съдържаща 55 килокалории на 100 грама. Когато е варен, от граха човек може да си набави 60 килокалории. А в сушен вид се наблюдава повишено количество въглехидрати и неговата калоричност е 298 килокалории на 100 грама. Поради това в този вид не се препоръчва употребата му в големи количества от хора, страдащи от затлъстяване.

Грах – полезни свойства

Този зеленчук е най-богатият източник на белтъчини сред зеленчуковите култури. Белтъчините от него са сходни с тези на месото, тъй като съдържа редица незаменими аминокиселини – цистин, лизин, триптофан, метионин.

Също в граха е установено наличието на голямо количество аскорбинова киселина до 59 мг в 100 грама, на различни захари – над 7%, скорбяла – 1-3%, витамин С, РР, от групата В, провитамин А, каротин, диетични фибри.

Хранителната стойност на граха е 1,5-2 пъти по-висока от тази на картофите и на други зеленчуци. Освен това зеленчукът е богат калиеви соли, на калций, на фосфор и на желязо. В състава му има също магнезий, мед, цинк, манган, кобалт.

Граховите шушулки са ценен източник на хлорофил, желязо и на други вещества, контролиращи съдържанието в организма на калций. Беления грах, тоест с отстранени шушулки, е лишен от витамини и важни микроелементи.

Пресният градински грах притежава слаби диуретични свойства. Също така осигурява облекчение при болки от язва на стомаха, тъй като способства за намаляване на стомашната киселинност.

Но в такъв случай грахът трябва да се консумира във вид на пюре.
Зеленчукът няма други особено ценни целебни свойства.

Хората, които страдат от недостиг на витамин А, е желателно да го ядат суров във вид на пюре или сок и не трябва да го съчетават със съдържащи скорбяла храни.

Наскоро бяха публикувани резултати от изследване, в което убедително бе доказано, че обикновеният градински грах е истинско лекарство.

Плодовете на растението съдържат висок процент антиоксиданти /вещества, неутрализиращи реактивните кислородни молекули/, белтъчини и важни за организма минерални вещества, като калций и желязо.

Консумацията на грах намалява вероятността от развитието на онкологични заболявания, на инфаркт, хипертония и забавя процеса на стареене на кожата.

Грахът е незаменима храна за поддържане на доброто здраве на сърцето, тъй като в този зеленчук има много малко мазнини, а в някои сортови изобщо няма.

Също така грахът няма холестерол и натрий, но има растителни влакна, понижаващи кръвните нива на холестерола.

Грахът спомага за контролирането на диабета, тъй като въглехидратите, които съдържа се състоят от глюкоза и фруктоза, които попадат пряко в кръвта, без да се създава необходимост от секреция на инсулин.

Мария
Написана от Мария януари 25, 2015 11:12
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи