Гризете ноктите си? Вие сте перфекционист

Калина
Написана от Калина март 30, 2015 07:13

Гризете ноктите си? Вие сте перфекционист

Акценти:

  • Защо гризем ноктите си?
  • Вреди ли на здравето гризането на ноктите?
  • Перфекционисти ли са хората, които гризат ноктите си?

Свързани:

loading...

Усуквате ли безсмислено косата си или пък гризете ноктите си, докато четете тази статия?

Ново изследване на Университета на Монреал показва, че натрапчиви навици като тези може би показват повече за вашата личност, отколкото предполагате.

Изследователите са открили, че хората, които по принцип са нетърпеливи, или които се отегчават или изнервят лесно, са по-склонни към извършване на такива повтарящи се действия, обект на които е собственото им тяло.

Това може да бъде лющене на кожички, гризене на ноктите, или отскубване на мигли. Проучването, публикувано в мартенския брой на списание „Поведенческа терапия и експериментална психиатрия“, насочва вниманието към перфекционизма – черта, която може да бъде много по-разрушителна, отколкото повечето хора си дават сметка.

Те смятат, че тя може да е причина, която е в основата на такова поведение. „Ние считаме, че хора с такива повтарящи се поведенчески модели, могат да бъдат перфекционисти, което ще рече, че те не са в състояние да се отпуснат и да изпълнят дадена задача с „нормално“ темпо, каза в съобщение за пресата д-р Киерон O’Конър, професор по психиатрия в университета и водещ автор на изследването.

„Ето защо те са склонни към раздразнение, нетърпение и неудовлетвореност, когато не постигнат целите си. Също така те изпитват отегчение в по-голяма степен, отколкото другите хора.“

В проучването изследователите са работили с 48 участници, половината от които редовно са извършвали действия от този тип. Останалите участници, които не извършвали такива действия, служели за контролна група.

На участниците били задавани въпроси за степента, в която са изпитвали чувства като скука, гняв, вина, раздразнителност и тревожност. След това всеки от участниците е бил поставен в ситуации, целящи да провокират определени усещания (включително отпускане, стрес, раздразнение и отегчение). Например при сценария за скуката, обектът просто е бил оставян сам в една стая в продължение на шест минути.

Участниците, които и преди са имали склонност към нервни, ориентирани към тялото им действия, са споделили по-силна необходимост да извършват подобни действия в моментите, в които са се чувствали стресирани или изнервени. Но не са споделили да са изпитвали такава необходимост докато са релаксирали.

Ако гризете ноктите си от време на време, няма нужда да се притеснявате – най-вероятно не си вредите много. Всъщност, изследователите казват, че такива действия служат като временна цел в моментите, в които не сме в състояние да насочим енергията си към нещо по-продуктивно.

„Положителните ефекти от навиците включват стимулация и (дезадаптивен) начин да се регулират емоциите“, каза О’Конър в имейл до The Huffington Post. „Това, което отключва навика, е най-вече раздразнение и нетърпение, така че самото повтарящо се действие запълва отсъствието на едни по-конструктивни действия.“

Но когато навиците трудно могат да бъдат спрени и пречат на нормалния живот, тогава те се превръщат в навици – разстройства. Актрисата Оливия Мън, например, споделя за борбата си с трихотиломанията, тревожно разстройство, което се характеризира с натрапчиво скубане на мигли.

„Аз не гриза ноктите си, но отскубвам миглите си,“ заявява Мън пред New York Daily News през 2012 г. „Не боли, но е наистина дразнещо.“

Как могат да се лекуват тези навици? Понастоящем има две възможни насоки – поведенческо лечение, което включва замяна на навика с конкурентно действие; и друг подход, който се фокусира върху факторите, които според О’Конър са в основата на създаването на напрежение, като перфекционизъм и други негативни вярвания.

„Ние разглеждаме поведението и всички мисли, които са налице, в ситуации с висок риск от проявяване на навика и ги променяме чрез когнитивна терапия, така че да наподобяват повече мислите и поведението в нискорискови ситуации,“ каза д-р Киерон O’Конър пред HuffPost.

„Ние не се насочваме директно към самия навик, така че не е необходимо човекът да заучава конкурентно действие, с което да го замени.“

Калина
Написана от Калина март 30, 2015 07:13
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи