Храна вместо сън – защо от недоспиване се пълнее

Мария
Написана от Мария август 17, 2016 14:29

Храна вместо сън – защо от недоспиване се пълнее

Акценти:

  • Калории - дневен прием
  • Спестяване на енергия - организъм
  • Мастни запаси - обезвреждане

Свързани:

loading...

На хората, които обичат да стоят по нощите, ги заплашват диабет и затлъстяване, твърдят учените. Защо?

Гладният стрес

Първата причина е на повърхността. Човек, който не спи, когато трябва да е вече в десетия сън, има нужда се одобри с нещо. И най-подходящото средство за това е храната.

Като ябълки или моркови по нощите почти никой не яде, обикновено това са чипсове, шоколади, бисквити.
Именно това са яли участниците в изследване, което провели учени от Университета на Чикаго. Младите хора се хранили 3 пъти дневно, като от едната група спели по 4 часа, а в другата по 7 и половина.

Тези, които постоянно не си доспивали, не само се глезели по нощите с висококалорични храни, но и изпитвали постоянно чувство за глад през деня, което утолявали със същата тази вредна храна.

Проблемът е в това, че недостигът на сън активира в организма химически реакции, които увеличават удоволствието от храната. В резултат на това при тези, които спели по 4 часа, нивото на грелина – хормонът на глада, се увеличавало.

Същевременно количеството на лептина – хормона на насищането се понижавал. Това и провокирало толкова зверският апетит.

Освен това недоспиването е силен стрес, който предизвиква рязък скок в нивото на кортизола. А този хормон увеличава нивата на инсулина, и става толкова много, че рецепторите на клетките се уморяват да го преработват.

И с течение на време могат да станат нечувствителни към него, дори когато количествата на инсулина се нормализират. Тоест развива се инсулина нечувствителност, а това вече е риск от развитие на диабет тип 2.

За теглото отговаря кортизолът

Навикът да се ляга далеч след полунощ е най-бързият път към трупане на килограми. И тук отново е виновен кортизолът, който стимулира прекомерния синтез на инсулин.

Нивото на глюкозата се понижава същевременно, тъй като колкото повече е инсулина, толкова повече глюкоза се усвоява в клетките. Именно това предизвиква чувството за глад и вълчият апетит нощем. Особено се усилва желанието за прости въглехидрати, с които лесно се повишава нивото на кръвната захар.

… И мелатонин

Освен това нощното бодърстване нарушава нашите биоритми и обменни процеси, и на първо място образуването на мелатонин. Този хормон не само регулира денонощните ритми, но помага за превръщането на натрупаните през деня мазнини в глюкоза. Пикът на образуване на мелатонина се пада в периода от 12 през нощта до 4 сутринта.

Ако човек си ляга късно, то мелатонин не се образува достатъчно, мазнините не се преработват и остават като запас. И ако редовно оставаме по нощите, то тогава неразходваните мазнини ще се трупат. И бавно и полека ще трупаме килограми.

А какво тогава да правят студентите по време на сесия или хората, които работят на смени? Понякога от умора човек няма сили да похапне?
Това е едно от най-големите заблуждения, да мислиш, че ако спиш малко и малко ядеш ще отслабнеш.

Какво се случва обаче, когато рязко намалим дневния прием на калории? Организмът започва да спестява енергия.

И в резултат се забавя скоростта на всички обменни процеси, забавя се разграждането на мазнините, преустановява се образуването на хормоните, които участват в обезвреждането на мастните запаси и за контролирането на апетита.

Мария
Написана от Мария август 17, 2016 14:29
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи