Интервално гладуване – профилактика или опасност за здравето

Мария
Написана от Мария август 20, 2018 18:47

Интервално гладуване – профилактика или опасност за здравето

В стремежа си към отслабване много хора проявяват небивала изобретателност и понякога, дори стигат до абсурд. Вечната борба с наднормените килограми ни кара да изпитваме върху себе си десетки различни диети.

Едни спират да ядат определени храни, други пресмятат всяка изядена калория. Не по-малко популярни са хранителните системи, които ни призовават да ядем всичко, което си поискаме, но в определено време. Какво представлява храненето по график и какви видове съществуват?

Интервално гладуване – особена система на хранене

Това е нов тренд /Intermittent fasting / в света на отслабването, борба със старостта и различните заболявания, но всъщност е лечебно гладуване, за което още нашите майки и баби са знаели.

Привържениците на лечебното гладуване винаги са били много. Ето сега и системата на хранене „intermittent fasting” или прекъснат пост в обновената версия дойде при нас от Холивуд и т.нар. Силиконова долина.

Интересът към тази система на хранене възниква неслучайно. През 2016 г. молекулярен биолог от Япония получава Нобелова награда в областта на медицината и физиологията.

Още през 90-те години той се занимавал с изучаване на механизмите на автофагията – частичното изяждане на клетките от самите себе си.

Оказва се, че по този начин клетките могат да се избавят от своите увредени участъци и да се възстановят, като процесът на възстановяване влияе на нивата на енергия в клетките.

Ако не получат енергия отвън, те са принудени да попълват недостигащи запаси, които не помагат да се избавим от дефектните белтъчини и органели. Именно за този механизъм се захванаха и съвременните привърженици на интервалното гладуване.

Според тях периодичният отказ от храна позволява на организма да се съсредоточи върху почистването на ненужния отпадък и да се заеме със самовъзстановяване. Естествено, че трябва да се спазват нормите за калоричност и принципи на здравословния начин на живот.

Интервалното гладуване днес бързо набира популярност. Ръководители на големи компании дори си организират корпоративно гладуване, с цел оздравяване и подобряване на умствените способности на собствените служители. Немалко са феновете на фастинга и в Холивуд.

Облекчена версия на гладуване 16/8 или 14/10

Тази схема на хранене предполага разделение на денонощието на 2 „прозореца” – хранене и глад. По-популярна и по-лесна за реализация. За хранене по нея за денонощие се отделя 8 часа на хранене, а за гладуване – 16 часа.

По-облекчена версия 14/10 – 14 часа гладуване и 10 часа хранене, е препоръчителна и за жени. Така например, мъжете трябва да се въздържат от хранене от 20:00 до 12:00 часа, а жените до 10:00 часа. Удобно време за вечеря и закуска след 14-16-часовият глад човек избира сам за себе си.

По време на гладните часове задължително трябва да се пие достатъчно количество вода. Разрешено е да се пие кафе без захар и сметана, чай и други диетични безалкохолни напитки.

Гладуването не е безобидно – струва ли си да рискуваме здравето си

Много от нас забелязват, че след обилно хранене се чувстват отпаднали, появява се сънливост, намалява трудоспособността, и не ни се иска нищо друго освен да си полегнем.

Всичко това означава, че колкото по-малко ядем, толкова по-добре се чувстваме. Но не трябва да изпадаме в крайности.

Достатъчно е 1-2 пъти седмично да си устройваме разтоварващи дни, като ограничаваме обема на храненето или похапвайки само плодове и зеленчуци.

Интервално гладуване – профилактика или опасност за здравето
Оценете публикацията

Мария
Написана от Мария август 20, 2018 18:47
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

TeMax София открива врати
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи