Йо-йо ефект – коварните страни на това явление при диета

Калина
Написана от Калина юли 26, 2014 21:34

Йо-йо ефект – коварните страни на това явление при диета

Акценти:

  • Какво е йо-йо ефект?
  • Как да го избегнем?
  • Как да проведа диета пълноценно?

Свързани:

loading...

Вие сте отчаяни и отказвате да отслабвате, защото след всяка диета, често изискваща крайни ограничения, прогонените килограми се връщат обратно с пълна сила, че и отгоре?

Защо се случва така?

Защо се получава това връщане на килограми?

Твърде много хора, които са на диета, са се сблъсквали със същия проблем. В действителност, това е закономерен резултат от неразумното отслабване. Той дори има добре познато име – йо-йо ефект.

А какво е йо-йо – това е популярната детска играчка, състояща се от два свързани помежду си диска и прикрепено между тях въженце или връвчица. Ако хвърлите йо-йо -то, държейки края на връвта в ръцете си, играчката ще се върне обратно към вас. И този трик може да се повтаря нееднократно.

Избягване на йо-йо ефектаСъщото е и с наднорменото тегло. Докато следвате строга диета, изчезват излишните килограми. Но само да се „отпуснете“ и върнете към предишния си ритъм на живот, килограмите доста бързо се връщат обратно. И даже нерядко надминават първоначалните.

Но добре познатия йо-йо ефект има още една коварна страна. Да допуснем, че сте решили отново да повторите същата строга диета или да изберете друга, която с не по-малко ограничения. Теглото този път ще намалява по-бавно – така, както постепенно намалява своята скорост играчката йо-йо. Но най-неприятното е, че и след тази диета изгубените килограми ще се върнат бързо и ще надвишите теглото си в сравнение с това преди диетата. Оказва се, че колкото по-често използвате строги диети, толкова по-пълни ставате след тях! Звучи побъркващо, нали? Спокойно, има изход.

Ще повторим отново, че йо-йо ефектът се задейства само в случаите, когато след диетата се върнете изцяло към начина на живот, който сте следвали преди нея.

Защо теглото се връща отново?

По време на диетата вие ядете по-малко, отколкото обикновено, често – много по-малко. Тялото, не получавайки достатъчно енергия от храна и губейки всички въглехидратни резерви (резервът е под формата на гликоген в черния дроб), започва да гори мазнини.

Вашето желание е изпълнено, вие отслабвате.

Но организмът е устроен така, че покрай горенето на мазнини, губи и протеини, вземайки ги от мускулната тъкан. После настъпва верижна реакция – загубата на мускулна маса води до по-бавен метаболизъм, особено ако игнорирате физическите упражнения. Но ето, диетата приключва и Вие с чувство на удовлетвореност от постигнатия резултат, решавате да започнете да се храните, както обикновено, връщайки се към първоначалния прием на калории. Но вече обмяната на веществата се е забавила!

Освен това организмът, за който всички строги ограничения в храненето се възприемат като заплаха от глад, започва да складира запаси за всеки случай. Следствието е ясно: при забавена обмяна на веществата тялото изразходва по-малко калории, техният остатък идва в повече и по този начин започвате да трупате мазнини по-обилно. Теглото не само се връща, но и се увеличава!

Избягване на йо-йо ефектаОсобено ярко се проявява йо-йо ефектът при неразумно гладуване. Ако човек реши напълно да се въздържа от храна в продължение на няколко дни, то без съмнение той ще отслабне. Наистина, основно за сметка на мускулна тъкан и вода, отколкото на мазнини, които се разграждат последни, но ще забележи промяна в теглото си. Но след спиране на гладуването теглото се връща много бързо, и най-вероятно с надбавка.

Затова ако се използва като средство за повишаване теглото при хора, страдащи от хранителни дефицити, гладът е един много добър метод. Еднодневното гладуване от време-навреме е подходящ начин да се даде отдих на организма, на храносмилателната система, но не е опция за отслабване.

И да си дойдем на думата.

Може ли да се избегне йо-йо ефекта?

Разбира се, и това не е толкова трудно!

Златни правила за отслабване и избягване на йо-йо ефект:

  • Ако сте решили да отслабнете веднъж и завинаги, направете го постепенно и бавно! Само така организмът няма да възприеме този процес като заплаха и ще се адаптира към промените постепенно и плавно. Без да включва червените лампи за оцеляване от глад.
  • Задължително комбинирайте диетата с физическа активност, така че да не губите мускулна маса и да не забавяте обмяната на веществата.
  • Понякога се налага да се прибягва до краткотрайни ограничаващи диети. Например, за бързо сваляне на няколко килограма преди сватбата или среща на випуска. Това е допустимо. НО, важното е след диетата да не се връщате веднага към обичайния си хранителен режим. Излезте от диетата постепенно. Отдайте предпочитание на протеините (риба, бели меса) и сложните въглехидрати (източниците им – зеленчуци и пълнозърнести храни), а не на сладкишите и мазните ястия. И обръщайте внимание на калориите, които приемате чрез храните!
Калина
Написана от Калина юли 26, 2014 21:34
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи