Разболява ли ни чакането ни в задръствания? Може би.

Замърсяването, което се натрупва вътре в купето на автомобила при престой в задръстване и при изчакване на червен светофар е много по-голямо, отколкото когато автомобилът е в движение. Ново изследване предлага решение на този проблем – да се държат прозорците затворени.

Световната здравна организация описва замърсяването на въздуха като сериозен здравен риск, произхождащ от околната среда, което се свързва с 3.7 милиона случая на преждевременна смърт в световен мащаб през 2012-та година.

Замърсяването на въздуха е обуславящ фактор за рак на белия дроб, астма и други респираторни заболявания, а също така е и свързано с болести на сърцето и инсулт, които могат да бъдат и фатални.

През 2013 г СЗО класифицира замърсяването на въздуха в големите градове като канцерогенно за човека, както тютюнопушенето през февруари 1985 г.

В САЩ излагането на фини прахови частици е 8-мата водеща причина за смърт всяка година. В Лондон, в Обединеното кралство, смъртните случаи, свързани със замърсяване на въздуха се очаква да бъдат 10 пъти по-високи, отколкото тези причинени при пътно-транспортни произшествия.

Ситуацията в България с качеството на въздуха е още по-лоша, тъй като повечето автомобили, които се движат по родните пътища, и най-вече в градовете, са стари – средната им възраст е над 15 години, не разполагат с катализатори, което означава, изгорелите газове на двигателите се отделят директно във въздуха, и то на ниво, на което ги вдишваме.

Проучване, ръководено от д-р Прашнат Кумар, от университета в Съри, Великобритания, показва, че 25% от излагането на вредни частици при шофиране се случва само в 2% от времето, прекарано в пътуване, през което шофьорите преминават кръстовища със светофари.

Замърсяването по градските кръстовища е 29 пъти по-високо, отколкото принципно по градските натоварени булеварди.
На кръстовищата, автомобилите и останалите МПС забавят скоростта, за да спрат след това, натискат газта, за да потеглят, когато светофарът светне зелено, и освен това са на много малка дистанция едни от други.

А това води до покачване на нивата на излагане на фини прахови частици от изгорелите газове на автомобилите до 29 пъти над тези, които са измерени при свободното движение на автомобилите по градските булеварди.

Освен това автомобилите се движат бавно, така че шофьорите са изложени на това рекордно замърсяване и по-дълго време. А когато двигателите на всички автомобили около вас работят, газовете, които се отделят от ауспуха не се разпръскват, а се задържат и натрупват.

В резултат автомобилите, които чакат в задръствания или чакат на кръстовища, за да светне зелено задържат до 40% повече фини прахови частици, отколкото тези, които са в движение.

В ново проучване д-р Прашант и неговия екип започнали да търсят решение.

Направили замервания на прахови частици в движеща се кола при 5 различни степени на вентилация. Автомобилът изминал 6 километра и преминал през 10 различни светофара.

Измервания били направени на 3 и 4-клонни кръстовища, регулирани от светофари.

Авторите имали за цел да проверят как различните степени на вентилация действат на праховите частици вътре в автомобила.

Също така измерили нивата на замърсяване вътре в колата в сравнение с тези, на които се излагали пешеходците, когато пресичат пътя на същите светофари.

Резултатите показали, че вентилационната система на автомобилите ефективно премахва по-големите частици от въздуха в купето, но не и фините, и затова количеството им нараства значително.