Как да тренираме едно от основните качества за хармоничното развитие на детето, умението да се ориентира в пространството?

3-4 години – най-подходящото време, в което постепенно да запознаем детето с пространствени понятия като „вляво“, „вдясно“, „напред“, „назад“, „вляво“, „нагоре“, „надолу“.

За родителите ще е най-лесно да направят това по време на рутинна работа.

Обръщайте внимание в коя ръка държите молива и в коя детето го държи.

Когато тръгвате на разходка, кажете: „На десния крак обуваме едната обувка, на левия – другата“.

По време на хранене: „Лъжицата държим в дясната ръка, а филията хляб в лявата“.

В банята: „Четката за зъби в дясната ръка, сваляме първо левия чорап, после десният“, и така нататък.

Важно е още в началото детето да се научи да се ориентира в пространството по себе си, тоест да знае кой крак и ръка са леви и десни.

А след това вече може да се научи да се ориентира спрямо себе си, по околните предмети.

На 4-5 години е важно децата да умеят да определят посоката спрямо себе си, да се движат в зададената посока, напред-назад, наляво-надясно.

А също и да обозначават положението на предметите спрямо себе си.

„Пред мен е шкафът“, „Прозорецът ми е от дясно“, „Отляво ми е столът“.

Запознайте детето с пространствените отношения: близо-далеч.

Разхождайки се с детето, обръщайте внимание до различните обекти.

Помага играта: „Близо и далеч, високо, ниско“.

Какво се намира близо до нас, а кое по-далече?

Какви дървета растат около дома, а кои далеч от него?

На 5-6 години трябва да се закрепят и разширят пространствените представи – вляво, вдясно, нагоре, надолу, напред, пред, зад, между, до.

Разбирането на асоциациите трябва да се затвърждава: ляво-дясно, наляво-надясно, нагоре-надолу, напред-назад.

Учете децата да обозначават положението на един или друг предмет спрямо трети предмет, когато говорят.

Дясно от мишката стои лисицата, вдясно от мишката стои слон, зад мишката стои жираф, а пред мишката стои зебра.

Учете детето да се движи в зададената посока и да я променя по сигнал, а също и в съответствие с указателите на най-простите маршрути – стрелка наляво, стрелка надясно.

Уточнявайте местонахождението сред околни хора и предмети: „Аз стоя между мама и татко, отзад е дядо, отзад баба, около мен стои сестра ми“.

Започнете да запознавате детето с правилата за уличното движение.

Показвайте местата, където може да се преминава и техните указателни табели.

Упражнявайте се заедно кога и как може да се пресича улица.

Помнете, че в основата на ориентирането на светофар стои ясното различаване между ляво и дясно.

От 6-7 години детето може да се учи да се ориентира по схематично изображение на пространството, къде е най-ляво, най-дясно, най-горе, най-долу, да ориентира други хора.

В тази възраст е важно детето да се научи да прави графични изображения на пространството и да го моделира под формата на рисунка, чертеж, план или схема.

За тази цел предложете на детето да си поиграете на играта „Детска стая“.

Вземете лист хартия и схематично, използвайки условни обозначения под формата на геометрични фигури, нарисувайте обстановката на неговата любима детска стая.

След това помолете детето да покаже къде какво сте разположили.

Но легендата трябва да е достатъчно ясна, за да свърже детето реалната обстановка с нейното схематично изображение.