За родители

1. Поощрявайте децата да поемат риск

Една от най-големите грешки на много родители е налагането на твърде много ограничения на децата.

Правилата не учат децата да мислят самостоятелно.

Заради тях те се стараят или да избягват напълно риска, или рискуват само в опит да избегнат наказания.

Страхът от риск не позволява на детето да опита нещо ново и да търси нестандартни пътища за изход от ситуацията.

Затова отделяйте голямо внимание на ценностите, а не на правилата.

Например, вместо „Ето какво трябва да правиш и какво не трябва“ е по-добре да се казва: „Ето принципите, които ние ценим в нашето семейство, нека поговорим, как да ги прилагаш на практика“

Означава ли това, че трябва съвсем да се откажем от правилата и да не възлагаме на децата домакинска работа? Не.

Сами по себе си правилата не са нещо лошо. Най-важното е да се обясни, защо са важни.

По-добре кажете: „Ето какви са правилата при нас. Ето какво означават. Ето каква е връзката между тях, какво е най-ценно“.

2. Обяснявайте на детето, защо изисквате от нещо от него

Така се научава да поема отговорност.

Когато възлагате някаква домакинска работа на детето, му кажете: „Ето защо е толкова важно у дома да е чисто и подредено“ или „Ето защо трябва да се грижим за собствените си вещи“.

На децата им допада, когато могат да помогнат с нещо и да се почувстват част от живота на семейството.

Ако правилно формулирате домакинските задължения, детето няма да си мисли, че му отнемате свободата с налагане на ограничения.

За учители

3. Използвайте методът на мозайката

Този метод е бил разработен през 1971 г от психолога Елиотом Аронсън.

И предполага, че учениците заедно работят над някакъв проект и зависят един от друг.

Според Аронсън, децата ще се научат да се вслушват и уважават едно в друго.

Това ще стане, ако им се възложи да правят нещо съвместно, което се събира като мозайка.

Например, ученици получават задача да проучат биографията на историческа личност, а след това трябва да разкажат за нея в клас.

Всички учениците се делят на групи, и всеки работи над определен период от живота на тази личност.

След това се събира като мозайка и всеки разказва за своята част.

Това не само помага на децата по-добре да се разбират помежду си, но и им дава възможност да погледнат към проблема от друг ъгъл, тоест развива се оригинално мислене.

4. Правилно подходете към работата на групи

Изследванията потвърдили, че работата на групи невинаги е ефективна.

Ако съберете на едно място 5 ученици и направите брейнсторминг, идеите, получени от него, няма да са толкова оригинални.

И ще са по-малко, отколкото ако всеки ученик беше работил сам.

Това затруднява работата на преподавателите и е в разрез с общоприетото мнение, че 2 глави мислят по-добре от една.

5. Не се страхувайте от отлагане

Трудолюбивите обичат да си захващат за работа във възможно най-кратки срокове и да завършват колкото се може повече време преди срок.

Това отлично се отразява на продуктивността, но пречи на креативността.

Ако приключим по-рано, просто не успяваме да стигнем до проблема: дайте на учениците някаква задача и им дайте време да работят.

А след това удължете срока за предаване на работата и ги посъветвайте да се върнат към тези идеи, които са им хрумнали първоначално.