Как да общуваме с язвителни хора – 6 полезни стратегии

Мария
Написана от Мария септември 13, 2016 08:19

Как да общуваме с язвителни хора – 6 полезни стратегии

Разговорът с такъв човек отнема сила и остава неприятен отпечатък в душата. Как да реагираме на опитите да ни наскърбят. Няколко проверени начина предлага психологът Елен Хендриксен?

1. Оценете ситуацията

На първо място, трябва да направите точно това. Действително ли се опитват да ви оскърбят?

Понякога хората прибягват до сарказъм, за да не дадат воля на негативните емоции като гняв, раздразнение страх – за да се овладеят.

Насмешката може да е тяхното оръжие против досадните обстоятелства или защитата от възможното нападение от страна на другите.

Важно е да се познавате тези различия, ако не желаем да изплашим събеседника, който просто неуспешно се е пошегувал.

Например, закъснели сте за автобуса. „Какво да правим сега? “ – с пресипнал глас казвате вие. „Отпуската ни вече започна“ – отговаря вашият спътник. „Можем да сложим банските и да почиваме направо тук“. В неговата реплика няма гневен изблик спрямо вас.

По-скоро се опитва да отблъсне досадата, която ви е завладяла. Помислете си какво би било, ако започнеше да се оплаква и да ви обвинява.

Спътникът ви може да реагира и по-друг начин, например да каже: „Закъсняхме ли? Странно, тъй като ти загуби час и половина, за да си събереш козметиката“.

Ето това е вече опит за оскърбяване. Но и тук следва да се замислите – може би той е прав? Действително ли твърде дълго сте се приготвяли?

2. Игнорирайте забележките

Най-простият изход. Ако намерението на говорещия е да ви уязви, вие ще го лишите от това удоволствие. Можете да смените темата или да се обърнете към друг човек.

Това ще бъде сигнал, че не желаете да се въвличате в неговата игра. Най-общо казано, не подхранвайте трола.

3. Призовавайте към конструктивност

Защо сарказмът е толкова трудно да се разпознае? Често събеседникът преподнася оскърбително послание по формата на съвет или приятелско участие.

Съгласно анализа на Ерик Берн, такова съобщение действа на 2 нива – явно и скрито. Явното – разговорът може да се води между двама вътрешни Възрастни.

Но скрито вътрешният родител на вашия събеседник се обръща към вашето дете, отбелязвайки това. Вашата задача е да върнете ситуацията на нивото на възрастните.

4. Не се поддавайте на скритото издевателство

Има и друг път, ако точно знаете с какво събеседникът ви иска да се изгаври – демонстративно игнорирайте скритото послание.

Язвителната забележка винаги съдържа 2 нива на смисъл – буквален и скрит. Доведете буквалният смисъл на неговите думи до абсурд. Но така си струва да реагирате, ако гаврата не изисква явен отговор.

5. Парирайте атаката

Можете да подхванете инициативата в разговора, ако прибегнете до сарказъм сами. Така ще покажете на събеседника, че също владеете нелошо неговото оръжие.

А освен това ще го накарате да се превключи от своите реплики към вашите, тоест към тези, които вие му отправяте.

Не забравяйте, че майсторите на словесните дуели могат да възприемат това като хвърлена ръкавица. И тогава ще ви се наложи да търсите отговор на следващата тяхна реплика, и така до безкрайност.

6. Дайте на събеседника да разбере, че неговото поведение е неприемливо

Още един лесен начин – директно да заявите на събеседника, че се държи по неподобаващ начин. Ако започнете да се оправдавате, тогава допускате, че във вашето поведение има нещо смехотворно.

Мария
Написана от Мария септември 13, 2016 08:19
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи