Нуждата от повикване на спешна помощ възниква при съвсем неочаквани и спешни ситуации.

В такива случаи човек може да забрави, дори и елементарни телефонни номера.

Паниката води до това, че операторът на другия край на линията чува само неясни и противоречиви обяснения на висок тон, а така минава време, толкова необходимо на пострадалия.

Как правилно да се повика спешна помощ и каква информация трябва да се съобщи на диспечера?

Ще се постараем да отговорим максимално подробно на тези въпроси.

Спешна и неотложна – нима това не е едно и също?

Много хора не знаят, че това са две абсолютно различни служби. Или по-точно от началото на 2000 година неотложната случаи се прехвърлят към личните лекари.

• Спешна медицинска помощ се оказва в експресна форма – при внезапни остри състояния, представляващи заплаха за живота на пациента.

Това е помощ при нещастни случаи, катастрофи, фрактури, наранявания, сърдечни пристъпи, отравяния, внезапни заболявания, съпровождащи се с припадъци. А също и кръвотечения, гърчове или дихателни нарушения.

• Неотложна помощ се оказва, когато няма непосредствена заплаха за живота на човека, и не се налага спешна хоспитализация.

Но лекарят от неотложната помощ може да установи, че състоянието на болния е по-сериозно, отколкото се е предполагало по-рано.

В този случай трябва да се повика спешна помощ, която да хоспитализира болния. Тоест поводи да се повика неотложна помощ, но само при условие че личният ви лекар има договор с частна такава, са:

- Температура при грип и остри вирусни инфекции;

- Световъртежи и главоболие;

- Болки в гърдите и невралгия;

- Дихателни затруднения, освен при астма;

- Обостряне на хронични заболявания, когато липсва опасност за живота на човека;

При силни болки в сърцето и кръвоизливи набираме 112, а при висока температура и кръвно – неотложна помощ.

От 2000 г. неотложните случаи се прехвърлят към личните лекари, които трябва да са на разположение 24 часа в денонощието.

Но повечето от тях сключват договори с частна неотложна помощ, към която трябва да се обръщаме в случаи на възникване на неотложно състояние.

Телефони за спешна и неотложна помощ

Единен номер за повикване на спешна помощ в България от стационарни и мобилни телефони е 112.

Телефоните за неотложна помощ за всеки район са различни, например за град Пловдив е 6-150.

Но все пак можете да се обадите на единния номер, и ако няма непосредствена заплаха за живота на човека, операторът ще ви подскаже номера на неотложната помощ.

Какво да обясняваме на диспечера, когато се позвъним на 112?

Постарайте още с първото изречение да формулирате защо сте се обадили за линейка.

Например: „Боли ви сърцето“ или „Паднали сте от високо, наранили сте си крака, не можете да стъпите на него“.

След това отговаряйте на всички въпроси на диспечера.

Важно е да не криете от оператора състоянието на алкохолно опиянение, тъй като още при идването, лекарите формират метод за оказване на помощ и списък с възможни препарати.

А някои от тях са несъвместими с алкохол.

Ако не викате спешна помощ за себе си, постарайте се да изясните, боледувал ли е човека от нещо преди, кога се е лекувал последно и колко отдавна се е влошило състоянието и т.н.

Ако сте видели на улицата, пиян, особено спящ, опитайте да разберете, дали му е нужна помощ. Това ще ви отнеме няколко минути, но пък можете да спасите човешки живот.