Как да се избавим от обсесивно-компулсивното разстройство?

Мария
Написана от Мария ноември 19, 2014 16:43

Как да се избавим от обсесивно-компулсивното разстройство?

Акценти:

  • Какви са първоначалните признаци на обсесивно-компулсивното разстройство?
  • Коя терапия се счита за най-ефективна при това ментално разстройство?

Свързани:

loading...

Понякога е напълно естествено да се върнем за да проверим дали сме изключили ютията или дали сме заключили вратата. В края на краищата, всеки понякога се разсейва и може да му убегне нещо, което обикновено прави рутинно.

Когато, обаче, това поведение започне да става маниакално и да се намесва в живота ви по всякакъв повод, тогава става въпрос за обсесивно компулсивно разстройство.

Какво е обсесивно-компулсивно разстройство?

Това е вид тревожно разстройство, което се изразява в неконтролируеми и нежелани мисли, както и преповтарящо се ритуализирано поведение, което се чувствате длъжни да изпълнявате.

Ако страдате от обсесивно компулсивно разстройство, вие най-вероятно осъзнавате, че имате обсесивни мисли и компулсивно поведение, но най-вероятно не можете да намерите сили да им устоите и да разкъсате тази верига.

И както може да зацикли стара грамофонна плоча, така може да се случи и с човешкия ум, който може да се фокусира маниакално върху дадена мисъл и не може да продължи напред.

На този принцип може да проверите 20 пъти дали сте изключили фурната, може да измиете десетки пъти ръцете си и да обикаляте квартала с часове докато се успокоявате, че звукът, което сте чули, не е звук от сгазване на човек в момент на разсейване.

Най-често в ума ви се появява натрапчив образ, мисъл или подтик към действие, които в повечето случаи са под формата на нещо смущаващо за вас. Става така, че вие не искате тази мисъл в главата си, но не можете да я спрете.

Компулсиите са натрапчиви действия, които ви принуждават да направите нещо отново и отново. Например ако ви е страх от заразяване с болест може да ви обхванат почистващите ритуали или миенето на ръцете.

Ако задоволите нуждата на ума от изпълнение на даденото действие, тази нужда най-често ще се върне по-силна и смущаваща.

Характерно за компулсиите е, че стават все по-трудни за изпълнение и все по-взискателни, а придържането към ритуала започва да отнема все повече време.

Как най-общо могат да бъде описано поведението на хората с обсесивно-компулсивни разстройства?

Миещи се. Тези хора се страхуват, че ако не измият ръцете си десетки пъти нещо много лошо ще се случи и те ще се заразят с някаква болест.

Проверяващи. Искат да се уверят отново и отново, че не са забравили нещо включено. Свързват липсата на проверка с опасност или с щета.

- Перфекционисти. Тези хора се опасяват, че ако не направят нещата по точно определен перфектен начин нещо много неприятно ще се случи.

– Броящите и подреждащите. Те се тревожат, че всичко трябва да бъде подредено по цвят и форма и ако не е така, това не им дава покой.

– Трупащи вещи. Това са хора, които трупат всякакви боклуци у дома и се опасяват, че ако ги изхвърлят, някой ден ще трябва да ги купуват наново или пък, че нещо лошо ще се случи.

Всеки човек с подобни симптоми ли има обсесивно компулсивно разстройство?

Всъщност не. Тези симптоми могат да се появят и при напълно здрав човек. За разстройство се говори ако натрапчивите мисли и действия създават затруднения в ежедневния живот на човека или ако са заплаха за неговата връзка.

Лечение на обсесивно компулсивно разстройство

Най-ефективното лечение при пациенти с обсесивно компулсивно разстройство е прилагането на когнитивно поведенческа терапия. Понякога е възможно да се добави и съпътстващо лечение с медикаменти, но това не винаги има ефект при този вид разтройство. Обикновено при обсесивното компулсивно разстройство не се прилага единствено лечение с медикаменти.

Какво представлява терапията?

Терапията при обсесивно компулсивно разстройство обикновено се състои от два ключови момента.

1. Първият ключов елемент е този, в който човекът се изправя срещу “дразнителя” много пъти в контролирана обстановка. Това кара пациента постепенно да претръпне към това, което го безпокои. Ако например имате натрапчиво желание да си миете ръцете е възможно терапевтът да поиска от вас да пипнете дръжката на вратата на обществена тоалетна и да не си миете ръцете след това. Така ще свикнете с тревожността, предизвикана от нуждата да си измиете ръцете и тревожността постепенно ще намалее.

2. Вторият ключов елемент е когнитивната терапия, която се фокусира върху разрушителните и тормозещи мисли и чувства. Този етап от терапията ви обучава да отговаряте по адекватен и безболезнен начин на обсесивните мисли.

Терапия за семейства

Много често терапията за цели семейства е много добра идея. Тук цялото семейство се подготвя как да реагира на проблемите на засегнатия.

Така ще се избегнат конфликти и неприятности, които могат да бъдат предизвикани от натрапчивото поведение на засегнатия от това разстройство. Освен това близките ще са подготвени и ще знаят как да реагират в случай на подобно поведение.

Самопомощ

1. Вместо да се борите с обсесивните мисли, създайте си навика да имате време да се тревожите. Например от 10 до 10:10 или от 5 до 5:15 следобед. Така няма да потискате мислите си, а ще имате част от деня, в която ще се посветите на тези мисли и чувства. В този период може да си запишете всичко, за което сте се тревожили през деня. Не се опитвайте да коригирате негативните си мисли. Просто ги оставете да текат и да заминават. Опишете ги на лист хартия с подробности.

2. Запишете на смартфон или друго устройство как се появява тревожната мисъл, как се развива, колко време трае и как се чувствате. Пускайте си записа по много пъти едно след друго всеки ден, например по 45 минути. Постоянното излагане на проблема ще ви помогне да го преодолеете.

3. Правете нещата съзнателно. Например ако имате натрапчива мисъл да проверявате вратата по много пъти, бъдете по-внимателни когато заключвате и после просто игнорирайте мисълта с увереността, че тя не е реална.

4. Споделяйте чувствата си на тетрадка. Описвайте ги подробно. Това има силно терапевтичен ефект.

5. Създайте си навик при подобни обсесивни мисли да си намерите занимание, което да погълне вниманието ви за поне 15 минути. В повечето случаи това ще ви помогне да се почувствате по-добре, а натрапчивостта няма да бъде толкова интензивна след това.

Мария
Написана от Мария ноември 19, 2014 16:43
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи