Всички ние понякога се сърдим и се ядосваме. Някои по-често, други по-рядко.

Едни си изкарват гнева на околните, други пък го задържат в себе си.

Клиничният психолог Барбара Гринберг дава 8 съвета как правилно да реагираме на враждебността и на гневните изблици.

Всички ние мечтаем да живеем в свят на хармония с околните, но на практика всеки ден се превръщаме в жертви или свидетели на агресия.

Спорим със съпруга и с децата, изслушваме гневните тиради на началниците и на възмутителните крясъци на съседите.

Сблъскваме се и с грубияни в магазина и в обществения транспорт.

В съвременния свят агресията е невъзможно да бъде избегната, но можем да се справяме с нея, с минимални загуби.

1. Ако си изкарва гнева върху вас лично или по телефона, не се опитвайте да го спрете

Обикновено човек се успокоява сам.

В такива моменти сякаш си гълтат речника и не намират думи, с които да опонират.

2. Този съвет е подобен на предишния

Изслушвайки мълчаливо агресора, кимайте от време на време с глава, така демонстрирате, че обръщате внимание на това, което ви говори.

Подобно поведение най-вероятно ще разочарова този, който се е опитал да предизвика спора и той ще си намери друго място, където да прави скандали.

3. Проявявайте съчувствие

Ще си кажете, че е глупаво и нелогично, той ви крещи, а вие му съчувствате.

Но именно парадоксалните ви реакции ще успокоят този, който се опитва да предизвика ответна реакция.

Кажете му: „Не ти е лесно на теб“ или „Това е наистина ужасно и възмутително“. Но бъдете внимателни.

Не казвайте, че съжалявате. Не изразявайте лично отношение към случващото и не се извинявайте.

Това само ще налее масло в огъня, и грубиянинът ще продължи своите изстъпления с голям ентусиазъм.

4. Сменете темата

Задайте на агресора въпрос, на който най-вероятно знае отговора.

Дори най-несдържаният човек няма да откаже да покаже своята осведоменост.

Ако не знаете, от какво разбира, задайте неутрален или личен въпрос.

Всички хора обичат да разказват за себе си.

5. Ако човекът е толкова гневен, че не се чувствате в безопасност, кажете че имате работа и си тръгнете

Най-вероятно ще замълчи съвсем неочаквано, ще смени тона или ще се отправи в търсене на нови слушатели.

6. Кажете, че сте имали тежък ден и не можете да помогнете на събеседника, който ви навиква, да се справи с проблемите

Не разполагате с емоционални ресурси, за да окажете помощ.

Подобно заявление ще обърне ситуацията на 180 градуса.

Сега вие сте нещастна жертва, която се оплаква на ядосания събеседник от живота.

И как след това да продължи да излива яда си върху вас?

7. Ако агресорът не ви е безразличен, опитайте да прецените какви чувства се опитва да изрази

Но трябва да го направите максимално искрено.

Можете да кажете: „Виждам, че не си на себе си от яд“ или „Не мога да си представя как се справяш.

8. Покажете на агресора, че номерата му не минават пред вас, подканете го да си потърси друга жертва

Предложете да обсъдите проблема по телефона или го изложете в писмо. С удар ще убиете два заека.

Ще се отървете от източника на агресия и ще му покажете, че има други възможности да изрази чувствата си.

Тези съвети не са подходящи за всички случаи, ако даден човек се държи постоянно агресивно с вас, прекратете общуването си с него.