Карфиол

Мария
Написана от Мария януари 25, 2015 08:16

Карфиол

Акценти:

  • Карфиол
  • Хранителна стойност
  • Полезни свойства
  • Противопоказания

Свързани:

loading...

Цветното зеле или карфиола произхода от средиземноморския регион. За първи път е била внесена в Западна Европа през 17-ти век.

Карфиолът е диетична храна полезна за всяка възраст и в нея се съдържат по-малко растителни влакна в сравнение с обикновената, поради това се усвоява и по-лесно.

Цветното зеле е едногодишно пролетно или зимно растение. Кореновата му система е влакнеста и разположена в близост до повърхността на почвата. Стъблото му е цилиндрично и достига 15-70 см във височина.

Хранителна стойност за 100 грама

• Белтъчини – 2.5 грама;
• Мазнини – 0.3 грама;
• Въглехидрати – 4.2 грама;
• Минерално съдържание – 0.8 грама;
• Вода – 90 грама;
• Калорично – 30 килокалории;

Както бе посочено по-горе 100 грама прясно цветно зеле осигурява на организма 30 килокалории, във вареното – 179, а в печеното 120. Прекомерната консумация на варено или печено цветно зеле може да стане причина за затлъстяване.

Карфиол – полезни свойства

Цветното зеле съдържа минерални соли, белтъчини и въглехидрати. Протеините на карфиола са богати на ценни аминокиселини /аргинин, лизин/. В този зеленчук количеството на целулозата е малко и поради това лесно се усвоява от организма.

По-голямата част от азотните съединения на цветното зеле – са лесноусвоими белтъчни съединения, благодарение на което този зеленчук се възприема от човешкия организъм много по-добре от останалите видове зеле.

В карфиола се съдържат огромно количество витамини С, В1, В6, В2, РР, А, Н. А главата на този зеленчук е източник на калий, калций, натрий, фосфор, желязо и магнезий. Цветното зеле е богато на пектин, ябълкова, лимонена, фолиева и пантотенова киселина.

Например, желязото в карфиола е 2 пъти повече от това в зеления грах, чушките и марулята и 3 пъти повече от това в тиквичките и патладжана, а аскорбиновата киселина е 2-3 пъти по-голямо количество в сравнение с бялото зеле.

Благодарение на своя състав цветното зеле се усвоява по-добре от всички останали видове зеле и поради това е изключително полезно като диетична храна при стомашно-чревни заболявания.

Карфиолът може да се счита за рекордьор по съдържание на биотин сред достъпните на повечето хора зеленчуци.

Биотин или витамин Н препятства развитието на възпалителните процеси по кожата или в кожата, предотвратява развитието на специфичното кожно заболяване – себорея.

Това съединение често се включва в състава на козметични средства за грижа за кожата.

Благодарение на фината си структура цветното зеле дразни по-малко стомашната лигавица в сравнение с другите видове зеле и е много подходящо за детска храна.

При намалена секреторна функция се препоръчва консумацията на храни, съдържащи варен карфиол. При стомашна язва или на дванадесетопръстника е позволена консумацията на цветно зеле, но е противопоказно бялото.

При заболявания на черния дроб или дванадесетопръстника от зеленчуците се препоръчват само тези, които увеличават отделянето на жлъчка и благоприятстват редовното изпразване на чревното съдържание.

Редовната консумация на карфиол намалява риска от развитие на рак на гърдата при жени и от рак на простатата при мъже.
Сок от цветно зеле се препоръчва при гастрит, диабет, бронхит, нарушена бъбречна функция и болести на черния дроб.

Противопоказания

В карфиола се съдържат пуринови съединения, които правят препоръчително неговото използване при подагра.

А също така цветното зеле влиза в списъка на потенциално опасните храни и е възможно да предизвиква при някои по-чувствителни хора алергична реакция.

Мария
Написана от Мария януари 25, 2015 08:16
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи