Когато логопед НЕ помага – говорни нарушения, с които се справят само лекари

Мария
Написана от Мария юни 25, 2018 12:26

Когато логопед НЕ помага – говорни нарушения, с които се справят само лекари

Акценти:

  • Особеност - индивидуална
  • Помощ - необходимост
  • Навици - причини

Свързани:

Как да разпознаем говорните нарушения при детето,  които налагат консултация със специалист, а не само с логопед?

За всеки родител раждането на дете е удивителен и несравним момент.

Първо идва тактилният, а след това и първият зрителен контакт, първи фокусиран поглед, първата реакция – какъв голям спектър от емоции, първата усмивка и накрая, първата дума.

Детето не се ражда с изградени говорни способности, а ги развива постепенно.

Учи се правилно и ясно да произнася звуци, да свързва думите една с друга, да прави изречения, разбираемо и последователно да излага мисли.

Но понякога се случва, че времето лети, а първите думи все още ги няма и няма.

Или започва да говори, но неразбираемо, за смисъла на думите трябва сами да се досещаме.

И тези настъпващи в различни етапи от живота на детето отклонения в говора, разбира се, предизвикват тревога у родителите.

В повечето случаи първото, а понякога и единственото, което им идва наум, е да търсят помощ от логопед.

Но ето го и въпросът – във всеки случай ли логопедът може да помогне?

Винаги ли може да се разреши проблемът с нарушенията на речта от само себе си. Да опитаме да разберем

Що за специалист е логопедът? Какви задачи решава?

Логопедът е корекционен педагог, който се занимава с откриване, отстранява и профилактика на речеви нарушения. Това означава, че работи с вече очевидно проявление на проблем – коригира неправилният говор.

Това проявление – говорното нарушение, може да бъде до известна степен индивидуална особеност на детето, а може да бъде и симптом на някакво нарушение, което има медицинска причина. Нещо се е случило с организма на детето и е повлякло след себе си нарушение в развитието на говора.

Какво означава това?

Логопедът не е лекар, и не се занимава с лечение на причините за говорни нарушения.

Ако нарушението на речевото развитие е симптом, проявление на някакво заболяване, то в този случай на логопедът му е необходима помощ от други лекари и специалисти. Сам по себе си, без комплексен подход за отстраняване на причината за нарушението, логопедът няма да помогне.

Как да разберем, че освен от логопед детето има нужда и от друг специалист?

Формирането на говорните способности при всички деца протича по еднакъв начин.

И съществуват възрастови норми за този процес – в определени моменти от живота детето трябва да притежава определени навици.

Несъответствието с тези норми е признак, че нещо в развитието на детето не върви както трябва. До 2.5 години е трудно да се твърди дали в основата на речевите нарушения има някаква медицинска причини или са допустими вариации на нормата.

Как да постъпят родителите, ако детето има проблеми с говоренето, а логопедът не помага?

Ако до 2.5 години поведението на детето не предизвиква тревога, то е активно, контактно, играе с другите, познава близките, най-вероятно помощта на логопеда ще е достатъчна.

Но ако на фона на затруднения с говора детето на реагира на това, което му се казва, не се опитва да влезе в контакт с другите, не проявява интерес към околните, вероятно става въпрос за аутизъм.

В такъв случай е необходима помощ не толкова от логопед, колкото от невролог, невропсихолог, а понякога и от генетик.

Когато логопед НЕ помага – говорни нарушения, с които се справят само лекари
Оценете публикацията

Мария
Написана от Мария юни 25, 2018 12:26
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи