Лятна умора или сезонна депресия – застига ни и когато е горещо

Мария
Написана от Мария август 3, 2016 23:34

Лятна умора или сезонна депресия – застига ни и когато е горещо

Апатия, тревога, раздразнителност, нежелание за общуване с другите – тези признаци на депресивно състояние са свързани обикновено с есенно-зимния сезон, дъждовен и сумрачен. Но при сезонната депресия има и летен вариант.

Сезонното афективно разстройство /САР/ – това са вид депресии, които обикновено се свързват със зимните месеци, с недостиг на слънчева светлина.

Но има и лятно, или обратно, САР. Среща се много по-рядко, отколкото през зимното, и засяга по-малко от 1% от хората. Истинските причини остават неясни.

Норман Розентал и неговия колега Томас Вер от Националния институт за психическо здраве първият описали явлението на зимната депресия през 1984 г, а след 3 години открили и доказателства за нейния летен диалог. Но това какво се случва с организма в този период, учените спорят сега.

Норман Розентал обяснява, че в момента на смените на сезоните мозъкът ни се адаптира към прехода от зимния режим към топлото пролетно време, а при тези, които страдат от сезонно разстройство, вероятно, възникват проблеми с адаптацията.

Точно е неизвестно, на образуването на какви невромедиатори това се отразява, но Норман Розентал отбелязва, че хората с лятна депресия с голямо усилие понасят по-дългия ден и горещото време.

Зимната депресия се съпровожда с вялост и сънливост, за лятната, напротив характерни са безсънието и превъзбудата.
Симптомите на лятната депресия не са много устойчиви.

Зимната депресия продължава обикновено 5 месеца, предизвиквайки спад на силите, а лятната застига всеки по различно време – някои забелязват признаци още през пролетта, а други само през лятото, в най-горещите месеци.

Пикът на самоубийствата се пада на късната пролет и лятото, и Розентал смята, че виновни затова отчасти са пристъпите на мания и депресия, съчетанието на които – едно от характерните проявления на лятното САР.

Играят своята роля и социалните фактори. Зимата можем с комфорт да си легнем на топло на дивана и да прекарваме дълги часове в четене на книги или гледане на любими филми. И това ни успокоява и утешава

Но през лятото да си стоиш у дома е странно. Горещите месеци изискват по-често да излизаме навън, да бъдем по-активни и общителни.

Когато вашите приятели и познати прекрасно си прекарват времето в компания, а вечерите стоим сами у дома, особено остро чувстваме своята изолация, и това потиска, обяснява Норман Розентал.

А някои в този период зациклят върху недостатъците на своята фигура. Мисълта, че не изглеждаме добре в бански или теглото не ни е такова каквото би ни се искало, и може само да усилия депресията.

Редовната физическа активност е необходима, но в горещото време е по-добре да се практикува йога и плуване.

Накратко казано, слънчевото и пролетно-лятното време не от всички се очаква като време за щастливи очаквания и обновление.

Ако установите у себе си 2 и повече от изброените симптоми по-долу – чувство за апатия и безсилие, загуба на концентрация и апетит, безсъние, тревожни и подобни самоубийствени мисли – всичко това е безусловно, повод да се обърнете към специалист.

Способите за помощ при депресия са отдавна разработени, това са и традиционните методи на лечение – антидепресанти, когнитивна и други методи за психотерапия, и нетрадиционни – медитация, йога, рефлексотерапия.

Ако симптомите не са толкова силно изразени, възползвайте се от мъдростта на аюрведа.

Мария
Написана от Мария август 3, 2016 23:34
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи