Задочните консултации се превърнаха в явление, от което не е по силите да се откажат дори и хората, застъпващи се за традиционните форми на консултация с лекарите.

И въпреки че много лекари не престават да подчертават, че приемът „очи в очи“ не може да замени никакви съобщения или писания в Интернет, техните думи звучат все повече като добро пожелание. Особено на бурното развитие на телекомуникациите.

Днес онлайн-медицината е реалност, която няма смисъл да се игнорира, поне на такова мнение са някои здравни експерти.

Границите на позволеното

Лекарите, сериозно занимаващи се с онлайн консултации, отдавна са забелязали – по медицинските портали примерно около половината от въпросите на пациентите започват със стандартните уточнения – „Пиша ви, защото нямам възможност да получа консултация „на живо“.“

Най-често такива автори живеят в дълбоката провинция или в градове, които повечето медицински специалисти отдавна са напуснали, това се отнася предимно за градовете в Северозападна България, а отчасти и Североизточна.

На хората от тези райони, за да получат адекватна медицинска помощ им се налага да изминат стотици километри. И в тази връзка задълбочената онлайн-консултация е напълно необходима и логична, поне на такова мнение са някои здравни експерти.

В големите градове на България и то главно в най-големите като София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен и др., където проблемът с недостига на медицински специалисти не е толкова значителен, ситуацията с „пациентите“ на онлайн клиниките не е много по-различна.

Хората, които живеят в градовете, имат повече шансове да намерят реално необходимия им медицински специалист. Но те намират подходящ лекар най-често също благодарение на Интернет.

Но, получаването на консултация „на живо“ и определянето на диагнозата и лечението, отново се предхожда и след това се последва от онлайн комуникация. Причината винаги е една и съща – физическа невъзможност за често посещение на лекар.

Това не се дължи на мързел на лекаря или на пациента, а всъщност има много здрав разум в такова поведение. Половината от въпросите, свързани с лечението, могат да бъдат решени по електронната поща.

Защо например е необходимо специалистът по уши, нос, гърло да коригира назначеното лечение, непосредствено срещу пациента си?

Не е ли много по-лесно да се постъпи така – болният да изпрати резултатите от изследванията си, а лекарят, основавайки се на тях дистанционно да коригира първоначално назначената терапия. Този начин е много по-удобен, а за реален прием е необходимо време, особено ако пациентът е в единия край на града.

Но все пак най-интересен обрат в онлайн-медицинската помощ се случи с видеоконсултациите, повече познати като телемедицина, благодарение на които лекарите на хиляди километри от своите колеги в режим реално време с опит и със съвети участват в провеждането на много сложни хирургически интервенции.

Подобни видео- и телефонни консултации се практикуват днес и в частните медицински мрежи, но в някои държави и в държавната система на здравеопазване.

Ярък пример за това е град Челябинск, Русия, където преди около 2 години всички участъкови лекари били снабдени с мобилни кардиографи.

Телемедицината позволила не само оперативно провеждане на изследвания, без необходимост от посещаване на диагностични центрове, но и колегиално да се приемат по-правилни решения по лечението на конкретен пациент.

Резултатът, който бил наблюдаван след изтичането на 2-годишния период от използването на мобилните кардиографи бил понижаване в рамките на град Челябинск на честотата на разпространение на сърдечно-съдовите заболявания.