Нощни смени – как да не погубите здравето си на такава работа

Мария
Написана от Мария юни 20, 2016 23:08

Нощни смени – как да не погубите здравето си на такава работа

Акценти:

  • Възможности - адаптация
  • Недоспиване - страдание
  • Хранене - неправилно

Свързани:

loading...

Според статистиката всеки четвърти работник поне веднъж някога е бил принуден да кара нощна смяна.

Защо е опасно това?

Човешкият организъм е програмиран, за да спи през нощта. По време на сън в организма се образува мелатонин – хормон, който регулира функционалността на ендокринната и сърдечно-съдовите системи, помага за съхраняване на силен имунитет, подобрява адаптацията към стрес.

Пик на образуването на мелатонина е от полунощ до 2 часа сутринта, и е желателно през това време човек да е заспал в тъмна стая.

Затова по време на работа на нощни смени мелатонин се образува в недостатъчно количество, а това може да повлече след себе си сериозни здравословни проблеми.

Например…

Сърцето на тези, които работят нощем, функционира не толкова добре.

Едни специалисти свързват това с факта, че през нощта в организма се образуват по-малко вещества, които позволяват да се поддържа правилен сърдечен ритъм, а други смятат, че като работят по нощите, служителите злоупотребяват с кафе и цигари.

Но и статистиката показва, че при такива работници повишеното налягане и инфарктите се случват по-често.

Наднорменото тегло се оказва последствие от нощните смени. Това се предизвиква от факта, че нощните бдения нарушават образуването на грелин и лептин – хормоните, които отговарят за чувството за ситост.

Именно поради това хората, които карат нощни смени често преяждат и далеч невинаги се хранят здравословно. А наднорменото тегло и неправилното хранене са верни съюзници на захарния диабет.

Същевременно трябва да се отчита факта, че при тези, които работят нощем се нарушава друг важен хормон – инсулинът, така че рискът от развитието на диабет след 10 години нощни смени нараства с 40%.

Служителите принудени да нощуват на работа, често са с повишено ниво на стрес, на агресивност. Нищо изненадващо, тъй като постоянно страдат от недоспиване.

Производствените травми най-често се случват при работа през нощта.

Как да ограничим пагубното въздействие на нощните смени?

Първото и най-важното, което трябва да се направи – да се подобри режимът на съня.

За пълноценен отдих са необходими около 8 часа, но не трябва да си отспивате веднага, след като се приберете след нощна смяна, защото когато почивате изобщо няма да ви е лесно да заспите през нощта.

Когато се върнете от работа, легнете за 5-6 часа, а останалото време оставете за вечерта.

По пътя към работата се старайте да не спите в транспорта, а у дома сложете плътни щори, за да е напълно тъмно в спалнята ви, дори и ако навън грее много силно слънце.

Спазвайте хранителен режим. Идеалното междинно преди и по време на нощна смяна е мляко, пилешки гърди и немазна риба.

За да сте бодри, ви трябва белтък. А пък въглехидратите – картофи, макарони, бисквити, напротив предизвикват сънливост.

Няма нищо лошо в това да се ободрите с чаша кафе по време на нощна смяна. Но се старайте да пиете кафе не по-често веднъж на час, като не е за предпочитане да го пиете в края на смяната.

Спортувайте – всяка физическа активност усилва адаптационните възможности на организма.

Вашето работно място трябва да е добре осветено. Ако това е необходимо, се закупете настолна лампа. Но имайте предвид, че ободряват само лампите със синя светлина. Жълтата светлина не способства за прилив на енергия.

Мария
Написана от Мария юни 20, 2016 23:08
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи