Опасен хранителен режим – застрашени ли са вегетарианците от дефицит на желязо, белтъчини и витамини

Мария
Написана от Мария май 22, 2015 01:53

Опасен хранителен режим – застрашени ли са вегетарианците от дефицит на желязо, белтъчини и витамини

Акценти:

  • Вегетарианство - недоимък
  • Белтъчини - аминокиселини
  • Калций - усвояване

Свързани:

loading...

Организмът на вегетарианеца не получава достатъчно от изключително важните за обмяната на веществата компоненти – като този факт беше известен и по-рано. Но сега се установи, че представата за вегетарианския недоимък не е съвсем пълна.

Недоимъкът на желязо не е основният в организма на вегетарианеца, но нека да започнем от него, тъй като именно за това състояние /железен дефицит/ се водят много спорове и съществуват множество противоречия.

Желязодефицитната анемия е доста разпространено състояние сред вегетарианците. Въпреки че те по разбираеми причини не признават това. И се опитват всячески да си набавят важният микроелемент от растителната храна. Но това не е толкова лесно.

Нещо повече, колкото повече се развива научната медицина, се налива толкова повече масло в огъня. В щастливите време на неведението се смяташе, че не е задължително човек да си набавя желязото от месото. Например чрез консумацията на елда, картофи и някои видове ядки като например тиквено семе.

Но това щастие беше помрачено от резултатите от изследванията, които са установили, че растителното желязо се усвоява в организма в много по-малка степен в сравнение с това от животинската храна. Дори бяха приведени показатели за усвояемост – не повече от 20% от желязото от растителната храна ще бъде абсорбирано.

Към настоящия момент ситуацията е още по-усложнена, тъй като сега учените доказват, че 20% е максимумът, който всъщност е повече теоретичен, отколкото практически.

В действителност желязото от растенията се усвоява още по-слабо, отколкото се смяташе по-рано. Дори бяха представени и истинските показатели за различните храни.

Например:

• Зърнени храни и хляб – максимално усвояване на желязото 5%, всъщност не повече от 3%;
• Бобови – не 5%, а максимум 2-3%;
• Плодове и зеленчуци – до 10% максимум, а фактически 3-4%;
• Ориз и спанак – общо 1% от желязото, което се съдържа в тях „се приема“ от организма;

Следва да бъдат споменати и данните за усвояването на животинско-рибно-яйченото желязо:

• Млякото и яйцата освобождават в метаболизма най-малко желязо – 2-3%, а не 5%, както се смяташе по-рано;
• Риба – 9-11%, а не 15%;
• Черен дроб – 12-16%, а не 20%;
• Телешко месо – 22%, не 30%, както се предполагаше по-рано за всички видове меса;

Както се вижда, не само за истинските вегетарианци, но и за поддръжниците на „зеленчуковите“ и на „лакто“ диетите срещу месото данните от последните изследвания са основание за сериозно безпокойство. Яйцата и млечните продукти им осигуряват желязо не повече от растенията!

Белтъчини – с тях всичко е ясно и разбираемо и няма недоразумения. 12 аминокиселини /градивните елементи на белтъка/организмът синтезира сам, а 8 се смятат за незаменими, те трябва да постъпват в организма чрез храната. И постъпват не само от месото, но и от растителната храна.

Но въпросът не е в количеството, а в тяхното съотношение. Идеални за организма ще бъдат тези белтъчини, в които съотношението на аминокиселините е близко до физиологичните потребности.

Но идеални белтъчини няма. Но има максимално приближени към тях. И това са протеините на млякото, месото и яйцата. В растенията съотношението на аминокиселините изобщо не съответства на човешката аминограма.

Калций – при истинските вегетарианци специалистите установяват недостиг на този ценен минерал. 99% от калция се намира в костите. Но най-голяма вреда нанася на вегетарианците останалият 1%, който организмът използва за други цели.

Витамин В12 – дефицитът на този витамин води до тежка анемия. Но за вегетарианците това не е голям проблем, тъй като този витамин съществува и в синтезиран вид, съобщава се и за опасност от развитие на ранна атеросклероза.

Мария
Написана от Мария май 22, 2015 01:53
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи