Пълнозърнестите храни понижават смъртността при хората, страдащи от сърдечно-съдови заболявания

Мария
Написана от Мария януари 30, 2015 12:46

Пълнозърнестите храни понижават смъртността при хората, страдащи от сърдечно-съдови заболявания

Акценти:

  • Пълнозърнести храни и сърдечно-съдов риск
  • Целите зърна и фитохимичните процеси в тях
  • Пълнозърнести храни и риск от злокачествени заболявания

Свързани:

loading...

Пълнозърнестите храни са част от много диети, които са доказали своите ползи за здравето, например средиземноморската диета. Но има ли полза от консумацията на самите пълнозърнести храни.

Ново изследване отговаря на този въпрос утвърдително и показва, че увеличаването на потреблението на такива храни може да доведе до понижаване на общата смъртност и особено на смъртността в резултат на сърдечно-съдови заболявания.

Зърното се състои от 3 части – слой на триците, на зародиша и на едносперма. Рафинираното зърно често не съдържа слоя на триците и на зародиша, но целите зърна съдържат и трите компонента.

Към храните, които съдържат цели зърна се отнасят – пшенично, овесено и царевично брашно, булгур и кафяв ориз.

Храните, съдържащи цели зърна се считат за по-питателни за човека, отколкото тези, произвеждани от рафинирани зърнени култури.

Проведените по-рано изследвания показаха, че наличието в хранителния режим на пълнозърнести храни способства за понижаване на нивата на холестерола в кръвта и за по-доброто контролиране на телесното тегло.

„Целите зърна съдържат много полезни хранителни вещества, главно поради фитохимичните процеси, протичащи в горните слоеве на зърното. Очистеното и рафинираната зърнена култура е лишена от много полезни микроелементи“ – посочва Hongyu Wu от Харвардското училище за обществено здраве в Бостън, Масачузетс, САЩ.

Въпреки това, според авторите на изследването, досега не са били провеждани проучвания, изучаващи връзката между потреблението на пълнозърнести храни и общото здравословно състояние на човека.

Поради това в своето изследване, те са се опитали да оценят влиянието на консумацията на пълнозърнести храни върху общия риск от настъпване на смърт.

В доклад за своя научен труд, публикуван в JAMA Internal Medicine, доктор Wu и неговите колеги анализирали данните от 2 големи научни изследвания: Nurses’ Health Study, от което за анализа били взети данни за 74 341 жени, които били под наблюдение между 1984 и 2010 г и Health Professionals Follow-Up Study, от който за анализа били взети данните за 43 744 мъже, които били наблюдавани в периода между 1986 и 2010 г.

На всеки 2-4 години участниците попълвали подробни анкети за своите хранителни навици, които, наред с другите неща, били задавани въпроси за количеството консумирани пълнозърнести храни, такива като пълнозърнест хляб, кафяв ориз, зърнени закуски и макаронени изделия.

Авторите отбелязват, че към началото на изследването всички участници били здрави и не страдали от злокачествени тумори и сърдечно-съдови заболявания. За периода на наблюдение били установени 26 920 смъртни случая сред участниците в големите проучвания.

Резултатите от анализа показали, че високото потребление на пълнозърнестите храни било свързано с понижаване на риска от настъпване на смърт поради всякакви причини, особено от сърдечно-съдови заболявания.

Всяка порция пълнозърнеста храна /28 грама/ консумирана ежедневно, понижавала общия риск от настъпване на смърт с 5%, а рискът от смърт поради сърдечно-съдово заболяване – с 9%.

Доктор Wu и колегите му, въпреки това отбелязват, че не била установена никаква връзка между консумацията на пълнозърнести храни и понижаване на смъртността от злокачествени заболявания.

Получените данни останали непроменени, дори и след отчитането на други фактори, които биха могли да повлияят на смъртността като тютюнопушене, възраст, индекс на телесната маса и физическата активност.

Коментирайки резултатите, изследователите посочват:

„Тези данни служат за потвърждение на настоящите препоръки за хранене на населението. Днес се говори често за повишаване на необходимостта от увеличаване на дела на пълнозърнестите храни в хранителния режим на по-голяма част от обществото, тъй като нашето изследване не е единственото, което потвърждава ползата от храните, произвеждани от цели зърна.“

Мария
Написана от Мария януари 30, 2015 12:46
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи