Плодове и зеленчуци – кога ползата преминава във вреда

Мария
Написана от Мария август 7, 2015 13:17

Плодове и зеленчуци – кога ползата преминава във вреда

Акценти:

  • Хиповитаминоза - плодове и зеленчуци
  • Микроелементи - опасност
  • Груби растителни влакна - храносмилане

Свързани:

loading...

Ползата от пресните плодове и зеленчуци не се оспорва от никого. Но всичко е полезно, когато е с мярка. Прекомерната употреба на плодове и зеленчуци може да доведе до подуване на корема и до образуването на огромни количества чревни газове.

А за хората с хронични заболявания на стомашно-чревния тракт суровите плодове и зеленчуци могат да бъдат напълно противопоказни.

Кога червата капризничат?

Сред плодовете и зеленчуците има много такива, които притежават слабителен ефект. Например, това са краставиците, сливите и цвеклото. Обикновено след употребата на такива храни фецесът омеква, но не преминава в диария.

Ако пък на фона на употребата на сурови плодове и зеленчуци е започнала диария, то следва да обърнете внимание. Възможно е това да се дължи на възпалителни заболявания на стомашно-чревния тракт, за които не сте и подозирали.

Употребата на някои плодове и зеленчуци в суров вид може да обостри протичането на различни хронични заболявания на храносмилателната система. Също следва да се помни, че покрай слабителния ефект някои плодове, напротив „запичат“. Към тях се отнасят боровинките, черешите, дюлята и крушата.

Грубите растителни влакна и неприятностите с храносмилането

Всички ние знаем за ползата от растителните влакна, които в големи количества се съдържат в зеленчуците и плодовете. Фибрите подобряват храносмилането, нормализират чревното съдържимо и дори способстват за очистването на червата и за отслабване.

Но в някои случаи тези същите толкова полезни фибри създават редица неприятности.

Например при възпалителни заболявания на дебелото черво растителните влакна могат да предизвикат неприятни усещания и болки в корема. Дори употребата на малки количества плодове и зеленчуци може да стане причина за обостряне.

Ако червата не се справят добре със суровата растителна храна, то лекарите препоръчват да пасираме плодовете и зеленчуците и да ги употребяваме под формата на пюре.

Ако това не спомогне за успокояване на червата, то тогава следва да се премине към варени и печени зеленчуци. А плодовете е по-добре да се употребяват във вид на желета и компоти.

Прекомерна употреба на храни богати на фибри

Експертите в областта на храненето и специалистите по диетология отбелязват, че прекомерната употреба на растителни влакна може да навреди на вашето здраве. Учените са пресметнали, че оптималното количество плодове и зеленчуци, което е необходимо да се изяжда за денонощие, е между 650 до 950 грама.

Така вие ще си набавяте всички необходими витамини, микроелементи и фибри, необходими за поддържането на оптималната жизнена дейност на целия организъм.
Ако пък изядете много повече от препоръчителната норма, то това може да доведе до някои нарушения.

Така например излишъкът от растителни влакна способства за образуването на големи количества чревни газове, които съществено могат да влошат живота на човека, тъй като ще му се налага да изпада в редица неловки ситуации.

Също така се появяват и други не по-малко неприятни симптоми като подуване, което се съпровожда най-често с болезнени усещания в корема.

Освен това от прекомерната употреба на растителни влакна или по-точно казано храни богати на такива, се влошава абсорбцията на витамини и микроелементи от червата, което създава предпоставки за развитие на хиповитаминоза.

Затова е необходимо при консумацията на плодове и зеленчуци да се съблюдава някаква мярка и да не се прекалява.

Мария
Написана от Мария август 7, 2015 13:17
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи