Американски учени наскоро установиха, че употребата на малки количества алкохол повишава находчивостта на човека при изпълнение на творчески задачи, свързани с вербални асоциации.

В изследване, проведено от научни сътрудници от университета на щата Илинойс в Чикаго, САЩ, взели участие 40 мъже, които от време на време употребяват алкохол в приятелска компания.

При подготовката за експеримента на половината от доброволците, докато гледали анимационен филм им предложили да консумират лека храна, след което трябвало да изпият количество сок от червена боровинка с водка, достатъчно, за да достигне средната концентрация на алкохол в кръвта им 0.075% или 0.75 промила, малко под нивото от 0.8 промила, при което в САЩ е забранено да се шофира.

За сравнение в България допустимата алкохолна концентрация е 0.5 промила или 0.05% в общото количество кръв. Останалите участници, включени в контролната група просто гледали същия филм.

След това всички доброволци трябвало да изпълнят по 15 творчески задачи, които се състояли в това да прочетат три думи и да подберат четвърта, която образува с всяка от предложените смислено изречение. Например на думите „слънце“ , „реч“, „рокля“ би подхождало определено „светъл“.

Участниците в изследването, които били „пийнали “, показали интуитивна изобретателност при изпълнение на задачите значително по-често от трезвите, които повече размишлявали.

По-конкретно, доброволците от първата група правилно изпълнили средно по 9 задачи, като в същото време от тези от втората по 6. Освен това на участниците, които били пили, за да намерят правилното решение им било необходими средно 11.5 секунди, а на трезвите – 15.2 секунди.

Авторите на изследването Андрю Ярош и Дженифър Уайли предполагат, че това действие на алкохола е свързано с неговата способност да понижава концентрацията на вниманието, което улеснява откриването на връзки между далечни, едни от други понятия и идеи.

Учените също така смятат, че получените резултати могат да обяснят склонността към употреба на алкохол от художници, музиканти и от другите хора с творчески професии.

Коментирайки научната работа на изследователите, психологът от университета Мисури, САЩ, отбеляза, че отчасти наблюдаваните ефекти от алкохола могат да се обяснят и с това, че се понижава страха от възможни грешки, а също и отслабва спонтанното припомняне на последователности от звуци и изображения, като не се засяга работната памет.