Кои са основните признаци на стреса и как да го разпознаем

Калина
Написана от Калина септември 16, 2015 15:58

Кои са основните признаци на стреса и как да го разпознаем

Акценти:

  • Какви са признаците на стреса?
  • Как да си сдържаме нервите?
  • Как да се справяме със стреса?

Свързани:

loading...

Важна част от това да се преборите със стреса е да знаете как изглежда той. Изблиците на стрес могат да имат различни форми: промени в тялото, емоционални промени и промени в поведението. Дори и да изглеждат привидно коренно различни, всички те са възможни реакции, които вие имат в случай, че се сблъсквате със стресираща ситуация.

Тялото ви реагира – когато сте в затруднена ситуация, психологическата ви система включва на висока скорост. Често тялото ви казва, че сте под стрес. Може да забележите, че дишате по-учестено от обикновено и че ръцете ви са малко по-студени и влажни. Но това е само в началото. Ако можете да видите какво се случва под повърхността, ще забележите и някои други промени. Вашата симпатикова нервна система, един от двата клона на автономната ви нервна система, провокира промените в тялото ви.

Вашият хипоталамус, малка част от мозъка, разположена на мозъчния ствол, стимулира вашата хипофиза – малка жлеза в основата на мозъка ви. Тя изпуска хормон в кръвта, който се нарича адренокортикотропен. Когато този хормон достигне надбъбречните жлези, те на свой ред произвеждат още адреналин, познат също като епинефрин, наред с други хормони, наречени глюкокортикоиди. Кортизолът е един от тях. Този биохимически ефект на доминото предизвиква набор от други промени в тялото ви. Ето някои от тях:

  • Сърдечният ви ритъм се учестява и кръвното ви налягане се повишава. Повече кръв бива изпомпвана към мускулите и белите дробове.
  • Дишате по-забързано, ноздрите ви се разширяват, което води до повишен достъп на въздух.
  • Храносмилането ви се забавя
  • Кръвта се изтегля от кожата и вътрешните органи и се насочва към мозъка и скелетните мускули.
  • Кръвта ви се съсирва по-бързо, като е в готовност да коригира евентуални щети върху артериите.
  • Зениците ви се свиват и можете да виждате по-добре.

 

Чувствата и поведението ви се променя – вашето тяло не е единственото, което реагира на стресиращите фактори. Вие реагирате на тях също с чувства и емоции. Част от тях са усещането за безпокойство, потиснатост, гняв, тъга, вина, безпомощност, фрустрация и др. Заедно, промените в емоциите и психологическото ви състояние могат да отключат промени и в поведението ви. Тези промени ви помагат да се преборите с проблема или да се оттеглите. Достатъчното ниво на тревожност може да мотивира адаптивно поведение като това да дадете най-доброто от себе си и да се насочите към конкретни цели и задачи. Но прекалено много безпокойство, прекалено много гняв или прекалено много от някоя друга емоция може да отключи преувеличена реакция от ваша страна. Раздразнението може да се превърне в гняв, а загрижеността в безпокойство и притеснение. Прекалените емоции могат да доведат до неподходящи реакции. Можете да реагирате прекалено гневно, да влезете в спор и след това да съжалявате за това, което сте казали и направили. Ако се чувствате нервен или уплашен, можете да залитнете в друга посока – да се оттеглите, да избягвате конфронтацията и да се предадете прекалено лесно.

Това, което прави стреса проблем, както психологически, така и емоционален е това, че стресът ви може да е продължителен и без прекъсване. Съвременният живот изисква много от нас и да се съобразяваме с тези изисквания понякога поражда много стрес.

Калина
Написана от Калина септември 16, 2015 15:58
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи