Страхове и фобии

Мария
Написана от Мария ноември 19, 2014 17:14

Страхове и фобии

Акценти:

  • Какво представлява състоянието фобия?
  • На каква възраст е възможно да се формира?
  • Съществуват ли техники за овладяване на ирационален страх?
  • Признак ли са фобиите на психично заболяване?

Свързани:

loading...

Повечето хора имат някакъв ирационален страх от нещо. Един се страхува от мишки, друг от хлебарки, трети от височини. На практика обект на страха може да бъде всичко.

И докато повечето от тези страхове са нормални, то има хора, при които те са толкова силни, че се оказват непреодолима преграда пред тях и ги карат да се чувстват парализирани от ужас. Когато страхът добие толкова страшни размери, че справянето с него изглежда невъзможно, то тогава най-вероятно става въпрос за фобия.

Какво е фобия?

На кратко фобията е ирационален страх от ситуация, която реално не представлява никаква заплаха за нас. Тя може да се формира в ранното детство, но може да се появи и в зряла възраст. Характерно за фобията е, че тя може да бъде към всичко, макар че най-често се срещат фобии от насекоми, игли, затворени пространства, от зъболекар и високо.

Важно е да знаем, че наличието на фобия не е признак на психическо заболяване. Това е просто вид тревожно разстройство, което обаче може да отрови целия ни живот. Има случаи, в които хора отказват нова добре платена работа, която много им допада, само защото ще се налага да се возят на асансьор, а това ги ужасява.

Разликата между нормалния страх и фобията

Разликата между обикновен страх и фобия е огромна. Всъщност страхът е нещо много полезно за човека, защото това ни предпазва от опасни ситуации.

Ако например ви е страх от препускащия по поляната доберман това не е фобия, но ако ви плаши рошавия пудел, който просто си търси компания за игра – това вече е.

В случай на опасност мозъкът създава ситуация, която е известна под името “бий се или бягай”. В този момент човек изпитва изключително силен прилив на адреналин и пулсът се ускорява.

Целта е или да избягаме възможно най-бързо и най-далеч или да се справим с опасността по възможно най-безболезнен за нас начин. В наши дни обаче малко ситуации са толкова рискови и “бий се или бягай” започва да ни създава проблеми.

Видове фобии

Според естеството си и предмета на страха фобиите могат да се поделят на четири групи:

- животински фобии – змии, паяци, гризачи, кучета;
– фобии от естествената окръжаваща среда – вода, височина, тъмнина, бури, гръмотевици;
– ситуационни фобии – летене, затворени пространства, магистрали, мостове, асансьори;
– кръв, инжекции, наранявания – тук попадат страха от игли и всякакви медицински манипулации;

Други видове фобии

Макар и тези четири групи да са доста обхватни, все пак има някои доста популярни фобии, които не попадат в нито една от тях. Една такава е доста популярната в обществото социална фобия.

При нея хората се страхуват от ситуации, в които могат да станат за смях или да бъдат критикувани. Хората със социална фобия изпитват затруднения с общуването.

За тях може да бъде истински ужас да се изправят и да говорят пред група хора. В този тип ситуации страдащият се страхува от мнението на другите индивиди и избягва всякакви ситуации, в които може да бъде отхвърлен и критикуван.

Най-популярната форма на социална фобия, а и една от най-популярните фобии въобще, е страхът от изнасяне на публични речи от какъвто и да е тип.

Агорафобията е друга подобна фобия. Тя не се вписва напълно в нито една от четирите категории, които изброихме по-горе. Традиционно тя се изразява в страх от обществени места и открити пространства.

Счита се, че този вид фобия обикновено се развива като усложнение на прекарани в миналото пристъпи на паника на открити места.

Страдащите стават тревожни когато са в ситуации, в които бягството би било трудно или неудобно, както и когато няма да може да им бъде оказана помощ веднага в случай на нужда.

Хората с тази фобия избягват оживени места като търговски центрове и кина. Някои хора избягват и автомобили, самолети и други форми на пътуване. При по-тежки случаи, страдащите може да се чувстват в безопасност само у дома.

Кога да потърсим помощ при фобии и страхове?

Макар и доста страшни, някои фобии не предизвикват у страдащия никакъв стрес. Например ако живеете в градска среда и имате фобия от змии, най-вероятно това няма ни най-малко да ви обезпокои, колкото и страшна да е фобията.

От друга страна много по-слаба фобия би могла да превърне живота ви в същински ад, например ако имате фобия от места с много хора, а живеете в голям град.

Най-правилно е да си отговорите честно дали вашата фобия нарушава и разваля качеството ви на живот и ако е така – най-добре потърсете специализирана помощ.

Помислете за лечение за вашата фобия, ако:

- предизвиква интензивен и блокиращ страх, тревожност и паника.
– усещате, че страха ви е прекомерен и неразумен.
– избягвате определени ситуации и места, заради вашата фобия.
– ако избягвате обичайни ежедневни ситуации заради страха си или ако ви причинява значителен стрес.
– имате фобия от най-малко шест месеца.

Как да си помогнем сами и кое лечение е най-добро?

Когато става въпрос за лечение на фобии, самопомощта и професионалните терапевтични стратегии могат да бъдат най-ефективни когато ги съчетаете. Кое е най-добре за вас зависи от редица фактори, включително тежестта на вашата фобия и финансовите ви възможности.

Най-общо казано, самопомощта е винаги добре дошла и наистина си струва да опитате. Колкото повече можете да направите за себе си, толкова повече ще се чувствате комфортно в кожата си.

Когато става въпрос за фобии и страхове обаче, може би ще трябва да изминете доста дълъг път. Въпреки това, ако вашата фобия е толкова тежка, че да поражда неконтролируема тревожност или пристъпи на паника, най-добре потърсете допълнителна помощ.

Добрата новина е, че терапевтите масово имат много голям опит в тази сфера. Не само, че повечето работят изключително добре, но и вероятно ще видите резултатите много бързо – понякога само за 1 до 4 сеанса.

Също така, добре е да има някой до вас, който да може да държи ръката ви в подобни ситуации. Това е много добро средство за борба с фобиите.

Техники при лечение на фобии

1. Лице в лице срещу страха

Съвсем естествено е за всеки човек да избягва нещата, от които се страхува. При лечението на фобиите, обаче, е много важно да се изправите лице в лице с това, което ви тормози.

Докато избягването определено ще ви накара да се чувствате комфортно в краткосрочен план, то в дългосрочен план е по-добре да се изправите срещу страха и да осъзнаете, че не е толкова страшен, колкото ви се струва.

Ако пък само избягвате плашещите ситуации, вие никога няма да откриете колко сила има във вас да се справи с тях. Като резултат те (страховете) ще се вкореняват все по-дълбоко.

Обикновено най-добрият начин да превъзмогнете даден страх е да се изложите на дразнителя постепенно и в контролирана среда.

Постепенно по този начин ще добиете контрол над страха и той ще загуби своята сила. Успешното справяне с фобиите изисква планиране, практика и търпение.

Направете списък на плашещите ситуации, свързани с вашата фобия.

Ако ви е страх от летене, може да си направите резервация за полет, да опаковате куфара, да отидете с колата до летището, да погледате как самолетите излитат и се приземяват, после да минете проверката, да се качите на самолета и да изслушате стюардесата докато представя инструкциите за безопасност.

Това е един пример как да разделите всяко нещо на стъпки. Ако има такава възможност, направете списък с всичко, което ви плаши.

После се изправете пред най-малкия от страховете си като постепенно вдигате летвата. Постепенно умът ви ще привикне към стресовите ситуации и ще получи усещането, че ги държи под контрол.

Всичко започва с малки стъпки, които могат да ви изведат много на далеч. Един добър пример може да бъде страхът от кучета. Първо разгледайте снимки на кучета, после погледайте забавни видео клипове с кучета.

След това доближете на 10 крачки куче на каишка, след това на 5 крачки. После можете да застанете до малко куче на каишка, а след това до по-голямо. Постепенно може да потърсите контакт с животното и да го погалите.

Практикувайте често излагане на дразнителя и това ще ви адаптира много бързо.

2. Усвоете техники за релаксация. Дълбоко дишане, мускулна релаксация и медитация са мощни оръжия, които ще ви помогнат да се освободите от страха и напрежението.

А ако имате фобия много добре знаете, че именно физическите симптоми са едно от най-неприятните неща, които човекът с фобия изпитва. Веднъж овладели повърхностното си дишане, ускорения пулс, треперенето и омекналите крайници, вие ще почувствате много силен контрол върху страха си.

3. Предизвикайте негативните си мисли и страхове. На практика колкото повече бягате от страховете си, те толкова повече ще ви преследват.

Направете следното: отделете си време за да помислите от какво се страхувате, защо, от кога, какво си мислите, какво си представяте – всичко с подробности. Напишете го на лист хартия.

Мислете за това известно време, представяйте си ситуация, в която се изправяте срещу страха си. Постепенно ще претръпнете и няма да ви е страх толкова.

Нагласата

Обикновено страховете започват с негативна нагласа. “Асансьорът ще заседне!” или “Кучето ще ме ухапе!” или “Страхувам се да летя със самолет, защото може да се случи злополука” – това са все негативни модели.

Но ако вместо това опитате с “Всички се возят на асансьора, но никога не съм виждал някой да е пострадал от това!” или “Обичам кучета, те са толкова чувствителни животни и просто имат нужда някой да се грижи за тях и да ги обича! или “Ще бъде прекрасен полет и ще мога да се насладя на красивата ни планета от птичи поглед!” ще бъдете изненадани колко позитивен ефект може да има това върху вас!

Три златни съвета:

- Замислете се за предни пъти, в които сте се изправяли срещу страховете си, но нищо лошо не се е случило.

- Ако се случи най-лошото и бъдете обхванати от ирационален страх, докато карате по магистралата просто отбийте в страни за малко и изчакайте паниката да отмине без да се опитвате да я преборвате или да я надхитрявате – просто я изтърпете докато отмине.

- Не се страхувайте от полети със самолет. Летенето е много по-удобно и комфортно от всички други видове транспорт и няма да почувствате нищо. На небето няма напукан асфалт или изронен чакъл, които да ви развалят пъттуването. А ако се страхувате, че самолетът ще падне просто се замислете, че статистически погледнато този вид транспорт е най-безопасен.

Мария
Написана от Мария ноември 19, 2014 17:14
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи