Топ 10 правила за критика, която сближава

Мария
Написана от Мария февруари 24, 2018 09:58

Топ 10 правила за критика, която сближава

Понякога се изненадваме – защо някои първо се интересуват от мнението ни, а след това се обиждат за оценката?

Често това води до конфликти, до взаимно разочарование, а понякога изобщо преставаме да общуваме с колеги или приятели.

За да бъде критиката конструктивна, да повиши вашия авторитет, за да се вслушват и да се съветват с вас, използвайте следните правила.

1. Не критикувайте, а давайте обратна връзка

Започнете оценката с положителни бележки, с това, което наистина ви е харесало.

Бъдете искрени, след това коментирайте какво бихте направили по друг начин.

2. Не давайте воля на негативните емоции

Пристъпвайте към критика само в спокойно състояние.

В противен случай е голям риска да критиката да стане на личностна основа, а това води до обиди и конфликти.

3. Старайте се да бъдете доброжелателни

Усмихвайте се, говорете спокойно, в този случай събеседникът по-скоро ще се вслуша във вашите думи.

4. Избягвайте обвинителния тон

Заменете фразата „Направили сте това не както трябва“ с думите „Аз мисля, че трябваше да го направя по друг начин“.

5. Не сравнявайте с другите, а препоръчвайте полезен опит

Да допуснем, че кажете: „Не ви се получава, а Иван Георгиев се справи със задачата“.

Подобно сравнение, първо нищо не дава на събеседника, а второ, подрива неговата вяра в себе си.

По-конструктивно е да кажем така: „Иван Георгиев работеше по сходен проект. В своя блог той е описал своя опит и грешки, допуснати по време на работата. Може би, трябва да почетете неговия блог? Навярно ще ви бъде от полза“.

6. Оценявайте действието, а не човека

Вижте разликата между фразите „Във вашия доклад има некоректни данни“ и „Вие сте толкова невнимателен, че сте направили цял куп грешки в доклада“.

7. Не подценявайте чуждите усилия

Опитайте да застанете на мястото на събеседника, представете си колко сили и енергия е вложил в това, което оценявате. Това ще ви помогне да подобрите отношението си към него.

8. Структурирайте оценката

Големият обем от информация няма да ви помогне да изразите своята мисъл.

Говорете ясно и по въпроса. Това ще ви придаде по-голям авторитет, и събеседникът ще се вслуша в нея.

9. Не вредете

Случва се ние подсъзнателно да се стремим да разочароваме друг човек.

Например, виждате, че колега или друг познат е направил нещо блестящо.

Той сам е убеден и очаква вие да го похвалите.

Вместо това кажете: „Като цяло не е зле“.

С такава оценка най-малкото ще развалите приповдигнатото настроение и като максимум ще подринете вярата му в собствените възможности.

Причината за подобно поведение е завист.

Опитайте да постъпите по друг начин: първо, зарадвайте се на това, което е направил.

Второ, завистта ще ви мотивира за нови достижения и за самоусъвършенстване.

10. Насърчете този, когото критикувате

Важно е да завършим критиката с добра дума, за да не откажем събеседника да се съветва с нас в бъдеще.

Конструктивната критика сближава и се превръща в източник на личностно израстване.

Диалогът е източник на нов опит, знания и начин да намерим общи интереси.

Когато критикувате със смисъл и с добри намерения, вие създавате добра база за партньорски отношения.

Така никой няма да ви се сърди, че сте се осмелили да критикувате, защото критиката ще бъде конструктивна.

Топ 10 правила за критика, която сближава
Оценете публикацията

Мария
Написана от Мария февруари 24, 2018 09:58
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи