Детето не иска да си събира играчките или да си учи уроците, отказва да измие съдовете или да отиде до магазина.

„Лентяй!“ –възмущавате се вие. Но в психологията не съществува понятието мързел.

Какво всъщност се крие зад нежеланието на детето да направи нещо?

1. Детето няма достатъчно мотивация

„Защо да го правя“ – навярно е основният въпрос на детето.

Ваша задача е да му помогнете да намери отговор на него.

Не забравяйте, че аргументите, които ви изглеждат сериозни, могат и да не означават нищо за детето.

Например, ако говорите на момиченце, че гимнастиката, с която тренира за красива стойка, е пълна глупост.

Детето засега само разбира, че тренира вече 2 месеца, а не може все още да направи шпагат.

А през това време би могло да играе с приятели, а не да се поти над въжетата.

До определена възраст отложеният резултат изобщо не е мотивиращ.

Тийнейджър вече може да се вдъхнови от далечни перспективи, но ако наистина му допадат.

Ако това са вашите желания, съвсем нормално е да ви се струва, че то ще мързелува.

Затова всяка дейност на детето първо трябва да го мотивира. Как и с какво – готови рецепти няма.

2. Препоръчаното не му е приятно

Родителите се оплакват, че децата никога няма да се научат да хвърлят боклука.

Трябва да им се каже 100 пъти и пак няма да отидат до контейнера.

На детето може да му е неприятно нещо по най-различни причини.

Например, парцалът за пода е мокър и мръсен и не иска да го пипа с ръце.

Чантата му е тежка, сблъсква се с емоционални трудности.

3. В даден момент е съсредоточено върху това, което прави

Родителите често обвиняват в мързел детето, което вместо да направи необходимото, се занимава с това, което иска.

Играе на лего, вместо да учи, отива да рита топка, вместо до магазина.

Безделник? Или просто е концентрирано върху това, което прави, от което не желае да се откъсва?

Съгласете се, че и на вас също няма да ви хареса да ви разсейват от завладяваща ума книга с искане за незабавно приготвяне на вечеря.

И дори не всеки би се съгласил да го направи и да отиде в кухнята, то ще е с голяма неохота.

Детето също има право на свое хоби – и за него то е важно, дори и на вас да ви се струва другояче.

Уважавайте неговите интереси, само така то ще се научи да се вслушва в молбите на другите.

4. Мързелът е сигурен начин да поговори с мама

Малките деца все още не различават всички нюанси на думата „мързел.

За сметка на това отлично разбира, че когато го мързи да си събере всички играчки от пода, мама му обръща повече внимание.

Тя много дълго разговаря с него и то единствено с възпитателна цел.

Същото продължава и когато детето отива на училище.

Често единствената възможност да си поговори с мама, когато не желае да си пише домашните.

И тогава заедно ще четете учебник, ще рисувате картина за часовете по изобразително изкуство.

Получава се така, че мързелът е психологически изгоден за детето.

Ако веднага си събере играчките или бързо си напише домашната, няма да му обърнем никакво внимание.