Топ 5 особености на хората, които ефективно разрешават спорове

Мария
Написана от Мария май 9, 2018 12:34

Топ 5 особености на хората, които ефективно разрешават спорове

Акценти:

  • Спор - ефективност
  • Особености - хора
  • Позиция - интерес

Свързани:

Спорове успяват да избегнат само тези, които ненавиждат всякакви конфронтации или притежават търпението на Далай Лама.

Останалите спорят от време на време, което никак не е лошо.

За психологическото ни здраве е по-добре веднага да разрешаваме конфликтите, а не да ги избягваме.

Психотерапевти и експерти по комуникация разказват какво отличава тези, които го правят правилно.

1. Знаят, че смисълът на спора, е да разберем по-добре гледната точка на опонента

Целта на спора е да разберем взаимните потребности и да се опитаме да намерим решение, което устройва и двете страни.

Тези, които спорят ефективно, се стремят на първо място да разрешат противоречията и да отстранят проблема, а не да победят опонента.

Недопустими са личните оскърбления и унижения на достойнството.

2. Не се срамуват да задават въпроси

Тези, които добре умеят да убеждават, разбират, че другият човек имат своите цели и потребности. Така се опитват да общуват по-ефективно в работата и не само.

Когато започнем дискусия, ние говорим за своите представи.

Но за да разберем по-добре другата страна, трябва да задаваме въпроси, да разглеждаме събеседника не като враг, а като човек, който преследва целите си.

Ако разбирате тези цели и сте готови да помогнете за реализирането им, тогава спорът се превръща в обсъждане.

Става вече съюзник, а не враг.

3. Обясняват своята гледна точка

Добрите спорещи говорят истината директно и без заобикалки, без да прикриват нищо, според Сюзан Пез Гадуа, семеен терапевт и автор на книгата „Нов поглед към брака за скептици, реалисти и бунтари”.

Тя работи с двойка, в която жената се лекува от зависимост.

Мъжът се старае да възстанови отношенията и да си върне взаимното доверие, разрушено от постоянни лъжи.

Той иска отново да ѝ се довери, но няма да е лесно да го направи, тъй като често я хваща в лъжа.

Но докато двамата участници в диалога не започнат открито да говорят това, което мислят, конфликтът няма да успее да се разреши.

4. Когато изслушват другата страна, не казват НО или ОБАЧЕ

Когато изричате тези думи, вие давате на събеседника да разбере, че не ви интересува неговата позиция.

За да бъде спорът по-ефективен, заменете НО и ОБАЧЕ с И.

Съюзът И звучи по-позитивно, добавя нещо към разговора.

Така ще покажете, че сте отворени за компромиси и събеседникът също ще стане по-благосклонен.

5. Старайте се да изслушвате, а не да убеждавате

Погледнете коя да е новинарска програма или телевизионно шоу.

Повечето въпроси започват с фразата „А не мислите ли, че…”

Подобни въпроси не помагат по-добре да разберем чуждата гледна точка, те са предназначени, за да вкарат събеседника в капан.

Необходими са само на тези, които съзнателно търсят конфликти.

Тези, които умеят да разрешават конфликти, задават въпроси, които започват с думата „ЗАЩО”, „КАКВО” и „КАК”.

Това кара събеседника да говори, а нас – да слушаме, дава възможност да погледнем ситуацията от неговата гледна точка.

Разбирането помага за превръщането на спора в дискусия.

Нейната цел е разрешаване на конфликта.

Целта на спора е победа, но на практика най-често се получава, че губят и двете страни.

Спечелилата на пръв поглед настрана най-малкото се лишава завинаги от отношенията си със страната, която е надвила в спора.

Топ 5 особености на хората, които ефективно разрешават спорове
Оценете публикацията

Мария
Написана от Мария май 9, 2018 12:34
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи