Топ 7 ежедневни навика, повишаващи риска от старческо слабоумие

Мария
Написана от Мария август 16, 2017 12:10

Топ 7 ежедневни навика, повишаващи риска от старческо слабоумие

Акценти:

  • Деменция - алкохол
  • Диабет - контрол
  • Натоварване - умствено

Свързани:

Според неумолимата статистика, броят на страдащите от деменция постоянно нараства.

Съгласно предварителните прогнози на експерти на СЗО, днес са 50 милиона, но след 20-30 години е възможно да нараснат с 2-3 пъти.

Основните фактори, провокиращи това опасно заболяване са възрастта – над 60 години и генетичната предразположеност.

Но някои навици, ежедневни занимания и неправилни диети е възможно да ускорят началото на заболяването.

1. Неправилно хранене

Балансираното здравословно хранене е необходимо за поддържане на сърдечната функция и за контрол на теглото.

Но при избор на диета много забравят за важността на правилното хранене за мозъка.

За да ни служи той вярно дълги години трябва да предпочитаме храни с полезни мазнини, минерали и витамини, но с умерено количество белтъчини.

Оптималното хранене, полезно за паметта – това е изобилие от плодове, зеленчуци, ядки и зърнени.

2. Игнориране на диабет и хипертония

Нелекуваните хипертония или диабет често водят до влошаване на познавателните функции и на паметта.

Диабетиците са със 73% по-висок риск от старческо слабоумие, в сравнение с тези, които не страдат от захарна болест или нивата на кръвната захар се контролират добре.

Високото кръвно от сравнително ранна възраст – 30-50 години, е още една причина за ранно начало на деменция.

Това е сериозен повод кръвното налягане и захарта да се държат под контрол.

3. Злоупотреба с алкохол

За вредата от спиртните напитки е казано немалко.

Ако пиянските вечери са се превърнали в нещо обичайно с течение на времето кръвното налягане се повишава, възможно е увреждане на черен дроб, сърце и останалите органи на тялото.

Ако не се справим с този вреден навик своевременно, старческото слабоумие може да настъпи преждевременно и трудно ще бъде предотвратено.

4. Недостатъчно умствено натоварване

Важно е поддържаме своя умствен потенциал, както се грижим и за тялото.

При липса на необходимо натоварване мозъкът по-бързо губи своята активност и вече не функционира толкова добре.

И обратно, ако се тренира периодично остава жизнеспособен до дълбока старост.

Вариантите за умствени упражнения са множество – решаване на кръстословици, главоблъсканици, ребуси, интелектуални игри, изучаване на езици, заучаване на текстове.

5. Самота

През 2016 г. учени откриха връзка между социалната изолация и натрупването на бета-амилоид – белтък, свързан с прогресирането на болестта на Айцхаймер.

Това означава, че при самотните хора вероятността от развитие на старческо слабоумие е много по-голяма, отколкото при социално активните хора.

Дори ако по характер човек е интроверт и се чувства комфортно насаме със себе си, е полезно да общува с останалите хора.

6. Недостиг на сън

Безсъние и апнея лошо влияят на паметта и на познавателните функции.

Приблизително 15% от случаите на деменция и болест на Айцхаймер прогресират при хора със сънни разстройства.

При тези, при които сънят е с продължителност по-малка от 6 часа, вероятността от развитие на подобни разстройства се увеличава с 36%.

За да не се допусне това, следва да се съблюдава режим на сън и на бодърстване.

7. Заседнал начин на живот

От старческо слабоумие по-често страдат хора, които прекарват по-голяма част от времето си в седнало положение.

Медицински изследвания от целия свят потвърждават, че редовното и премерено физическо натоварване носи огромна полза за умственото развитие.

Благодарение на физическите упражнения, в мозъка по-ефективно се доставя кислород.

Както е известно, възрастните имат нужда от не по-малко от 150 минути интензивна физическа активност, което средно е по 30 минути тренировка 5 пъти седмично.

Топ 7 ежедневни навика, повишаващи риска от старческо слабоумие
Оценете публикацията

Мария
Написана от Мария август 16, 2017 12:10
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи