Цаца

Мария
Написана от Мария януари 22, 2015 19:08

Цаца

Акценти:

  • Цаца
  • Хранителна стойност
  • Източник на витамини и минерали
  • Противопоказания

Свързани:

loading...

Една от най-любимите рибни храни на българите е цацата, която в България се счита за най-евтината риба, цената ѝ на килограм в търговската мрежа е около 2,50 – 3,00 лева, но в Западна Европа е деликатес.

Може би малко от нас знаят, че в България е разпространен един от подвидовете на тази риба, който е познат с наименованието копърка, а още и като трицона, черноморски шпрот или единствено шпрот.

Цацата принадлежи към семейство селдови и на дължина достига не повече от 10 сантиметра, а теглото им е средно 35 грама. Безспорно е, че на външен вид прилича на херинга, но е много по-малка.

Хранителна стойност на цаца (100 грама)

• Белтъчини – 17.1 грама;
• Мазнини -7.6 грама, от които ненаситени мастни киселини 2.9 грама;
• Въглехидрати – 0 грама;
• Минерални соли – 14.3 грама;
• Вода – 61 грама;
• Холестерол – 84 мг;
• Калоричност – 136.8 килокалории;

Цацата е източник на следните витамини /стойностите са за 100 грама/:

• Витамин РР/ниацинов еквивалент/ – 5.94 мг;
• Рибофлавин /В2/ – 0.1 мг;
• Тиамин /В1/ – 0.02 мг;
• Никотинова киселина /В3/ – 3.1 мг;

В състава на копърката присъстват и следните минерални вещества:

• Никел – 6 микрограма;
• Мобилден – 4 мкг;
• Флуор – 430 мкг;
• Хром – 55 мкг;
• Цинк – 0.7 мг;
• Желязо – 14 мг;
• Хлор – 165 мг;
• Калий – 187 мг;
• Натрий – 4917 мг;
• Магнезий – 51 мг;

Полезни свойства

Благотворният ефект върху човешкото тяло от консумацията на цаца е обусловен от наличието на огромното количество калций /91 мг. на 100 грама/ в нея, който е от съществено значение за нормалното функциониране на множеството системи на човешкия организъм.

Човекът, от върха на косите си до краищата на ноктите си пряко зависи от системното постъпване на този ценен микроелемент, тъй като той оказва влияние при формиране на костната тъкан. Достатъчният прием на този минерал от своя страна се проявява като стройна и красива осанка и белоснежна усмивка.

Усвояването на калция е пряко свързано с друг важен химичен елемент, като фосфора /330 мг на 100 грама/, а и с витамин D, който също присъства в известно количество в копърката. Основната част от запасите от тези два ценни минерала се съдържат не в самото месо, а в опашката, крилете и костите на цацата.

Съответно, за да си набави човек тези хранителни компоненти, трябва да консумира копърка, приготвена в цялост, а не само нейното месо, което поради размера ѝ трудно би се извлякло.

Калцият, фосфорът и витамин D са важни за всеки човек, но са особено необходими за бременните жени, децата и за хората в напреднала възраст, страдащи от заболявания на костната система, като остеопороза.

Освен калций и фосфор цацата е източник на омега-3 мастни киселини, които също са от съществено значение за човешкия организъм.

Полезните свойства на копърката се обуславят и факта, че в нея е установено наличието на значително количество полиненаситени мастни киселини, които оказват противоатеросклеротично действие, тъй като понижават нивата на триглециридите.

И именно поради това цацата е ценна храна за хора, страдащи от сърдечно-съдови заболявания.

Противопоказания

Консервите от цаца в доматен сос са вредни за хората със заболявания на храносмилателната система, тъй като съдържат оцет и други добавки, които дразнят стената на стомашно-чревния тракт.

Мария
Написана от Мария януари 22, 2015 19:08
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Най-четени публикации

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи