Има ли някакви определени от науката норми, колко часа занятия може да издържи, например, дете на 11-12 години?

Натоварване

Към гимназиалните класове здрави ученици остават едва 3%. При повечето от съвременните деца и тийнейджърите се диагностицират по 2-3 хронични заболявания.

Но само 45% от родителите на учениците са загрижени, че училището подрива здравето на техните деца.

Децата погубват здравето си, тъй като се движат малко, макар и движението да им е необходимо като въздух, това е тяхна физиологическа потребност.

Именно затова още в началното училище при децата силно се влошава зрението, а също се нарушава и правилната стойка. А в прогимназията и вече в гимназията от училищно претоварване възниква третата училищна болест – гастрит.

Програмите, по които сега се учат децата, в 40% са ориентирани към напреднал начин на образование, същевременно надарените деца са приблизителни 6%, способни – 15%.

Тоест децата не могат изначално до усвоят тези програми. В училищата се появяват все нови предмети. Някой пък ще оспори, че чужд език трябва да се учи от първи клас, а не от пети.

Разбираемо е, че такъв предмет като човек и общество – ние всички растящото поколение да е на отговорни граждани, и да са запознати със световната култура, това наистина е прекрасно.

Но тъй като и часовете по математика са останали в същия обем, и часовете по химия, български език, география… също. Как всички уроци да се наблъскат в така или иначе вече дългия учебен ден?

В резултат работният ден на гимназиалния ученици продължава 12.5-14.5 часа. За да изпълни всичко, което са му дали като домашна, ученикът не трябва да се разхожда, да спортува, не му остава време нито за четене, нито за развлечение, налага му се да съкращава и времето за сън.

Санитарни норми

Но само преди век знанията са се обновявали на всеки 30 години. Днес само за година се обновяват 15% от информацията. На детето му се налага да учи цял живот, но за да го прави трябва да е здраво.

Оказва се, че по санитарни норми в 5-ти клас при 5-дневна работна седмица трябва да има 28 учебни часа. В 6-ти клас – 29. И никакви гимназии и лицеи не могат да залагат в разписанието повече часове.

Нормата за подготовка на уроци у дома за ученици 5-ти 6-ти – 2.5-3 часа.

Нашите деца 5-ти, 6-ти клас не могат по-малко от 9.5-10 часа, без да си вредят на здравето. Трябва да се разхождат всеки ден по 3 часа.

И по време на разходка 3 часа, и да изминават по около 7 километра. Иначе децата няма да издържат на тези статически и психоемоционални натоварвания, които им се налага понасят по време на уроците. По-просто казано, не могат спокойно да съдят, да вникват, да запомнят.

А пък от недостиг на сън и на разходки децата започват по-често да се разболяват.

Болест номер 2

Гастритът сред заболяванията на учениците заема печалното второ място, срещайки се по-рядко само от болестите на очите, и сред причините е физическата преумора, психоемоционалното натоварване или неполезното и нередовно хранене.

Гръб и очи

На развитието на училищното късогледство влияе силно не само голямото натоварване на очите, но и четенето при лошо осветление в неправилна поза.

Лошо на зрението се отразява и четенето в транспорта, когато се тресе и очите са принудени постоянно да настройват оптическата си система към ново положение.