„Въглехидратен прозорец“ – ето кога можем да си позволим сладко и захар

Мария
Написана от Мария април 18, 2016 18:01

„Въглехидратен прозорец“ – ето кога можем да си позволим сладко и захар

Акценти:

  • Гастрит - тренировка
  • Натоварвания - физически
  • Прозорец - въглехидратен

Свързани:

loading...

Навярно знаете колко бързо сладкишите се отлагат на талията ви. Можем ли да си позволим поничка, когато стрелката на кантара уверено се отклонява надясно, награждавайки ви с наднормено тегло.

Но през определен времеви интервал сладкото може да се яде без вреда за фигурата и, което е не по-малко важно, без угризения на съвестта. Какво е това „въглехидратен прозорец“ и кога възниква?

„Въглехидратен прозорец“ – печели се с труд

Има период, когато човешкият организъм особено много се нуждае от прости въглехидрати. Настъпва 20 минути след 30-40-минутно интензивно физическо натоварване.

И има специално название – „въглехидратен прозорец“ – времето, когато организмът е необходимо бързо да се възстанови след загуба на значително количество въглехидрати.

Спортистите прекрасно знаят колко е важна пълноценната закуска след сутрешната тренировка. След интензивни физически натоварвания е важно да се попълнят не само запасите от загубена вода, но и въглехидратите – гликоген, които се съхраняват в черния дроб и в мускулите.

Важно!

Преди тренировка не е нужно да се прави обилно хранене. Подбирайте лесни за усвояване хранителни продукти, включително и въглехидрати, риба, извара.

Изяждаме стреса с плодове

Защо след тренировка е добре да се поглезим със сладко?

Интензивните физически натоварвания са стрес за организма, по време на които в кръвта се отделят хормоните адреналин и кортизол – хормон на стреса. Тези хормони ни карат по-активно да се движим, да се стремим към по-добри резултати.

Интересно е, че и след края на тренировката хормоните на стреса продължават да се отделят, което способства за усвояване на въглехидратите от мускулите.

Най-лесният и ефективен начин за справяне с всякакъв стрес е хапването на сладко. При употребата на прости въглехидрати в кръвта бързо се повишава нивото на кръвната захар, което стимулира синтеза на хормона инсулин, който на свой ред способства за образуването на загубения гликоген.

При употреба на бавни въглехидрати – макарони, ориз, овесени ядки, хляб, не се получава нужният ефект, защото докато тези въглехидрати се усвоят, хормоните на стреса успяват да свършат „мръсната“ работа.

Най-добре след тренировка да се ядат сладки плодове, да се пие фреш или дори да се полакомите със шоколадов коктейл.

Важността на белтъчните храни във „въглехидратния прозорец“

Не само въглехидрати. В заформилия се въглехидратен прозорец е важно да се въведат и белтъчни храни. Но пък месото не е добър вариант, тъй като се усвоява 2-2.5 часа, след като се консумира.

Най-добре в този период на въглехидратния прозорец е най-добре да се употребяват млечни продукти, бобови или риба, чиито белтъчини се усвояват много бързо.

Белтъците след тренировките са необходими за бързо възстановяване на мускулните влакна. Аминокиселините, влизащи в състава на протеините, способстват за скорошно възстановяване както на физическото, така и на психическото състояние.

Ако след интензивни физически натоварвания не попълните запасите от въглехидрати и белтъци, това ще доведе до противоположния ефект. Така ще забавите метаболизма и ще влошите резултатите от тренировките.

Следва обаче да се отбележи, че е възможно, ако се преяде преди тренировка, да се създадат предпоставки за развитие на заболявания на стомашно-чревния тракт, като гастрит и дори язва.

И затова особено след преяждане трябва да се изчака поне 3-4 часа, преди да се пристъпи към интензивни физически натоварвания, в противен случай се рискува сериозно увреждане на здравето.

Мария
Написана от Мария април 18, 2016 18:01
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

loading...
loading...
loading...
Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи