Великденски пост 2018 – календар на храненето

Мария
Написана от Мария февруари 13, 2018 18:21

Великденски пост 2018 – календар на храненето

Великият пост 2018 започва на 19 февруари и продължава до 7 април. Календарът на хранене по време на поста зависи от избора на вярващия, но се отчитат основни ограничения и забрани.

На 19 февруари за православните християни започва Великденски пост 2018.

Постенето продължава 48 дни и завършва в навечерието на Пасхалното възкресение.

Ограничението в храненето е едно от най-важните условия за поста.

Временното въздържание в избора и количеството храна има за цел да закали волята, да прекара вярващият през физическите ограничения към победата над духа и плътта.

Ограниченията в храненето за вярващите се състоят във въздържание от млечна и месна храна.

Рибата и растителното масло са разрешени само на децата.

Но степента и строгостта на постите за монасите и обикновените миряни се различават.

Въздържанието от определена храна – това не е диета, а начин за духовно усъвършенстване.

Каквото и решение да вземе постещият, календарът на Великите пости 2018 отчита основните ограничения и забрани.

Хранене на Великденския пост – традиции

По традиция най-строгите ограничения за постещите са предвидени в първата и последната седмица преди Великден.

В понеделник на първата седмица от поста и на Велики Петък, последният ден на поста, изобщо не трябва да се яде.
В понеделник, сряда и петък може по един път да се яде студена храна.

Това могат да бъдат хляб, варени зеленчуци, плодове, вода, компот.

В тези дни е забранена топлата храна.

Вторник и четвъртък по веднъж на ден могат да се ядат горещи ястия без мазнина.

Разрешено е готвенето на зеленчуци, зърнени и гъби.

В събота и неделя може да се яде на 2 хранения гореща постна храна с добавена растителна мазнина. Изключение е Велика събота, когато се спазва строг пост.

На празниците Благовещение – 25 март и Цветница – 1 април, може да се яде и риба.

През тези, както и на Лазаровден – 31 март, се разрешава и чаша червено вино.

Освен това на този ден може да се яде и хайвер.

Храненето по време на пости има своя закономерност.

Яденето на суха храна се редува с горещи ястия, включително и супи.

Достъпните през това време плодове и зеленчуци позволяват да се попълнят потребностите от витамини.

Въглехидрати постещият получава от хляб и зърнени, белтъчини – от ядки, гъби и семена.

Мазнини има в растителното масло, а също и в ядките и семената.

Възрастен здрав човек може да издържи на тези ограничения.

Но лекарите обръщат внимание, че хората, които се трудят физически, не трябва да се лишават от топла храна.

Същото се отнася и за тези, които работят на открито.

Освен това студената храна без мазнина може да стане причина за запек и други нарушения на храносмилането.

За профилактика на запек диетолозите препоръчват запарени във вода сушени сливи и кайсии, да се пие топла вода, подсладена с мед.

Не трябва да постят деца, бременни и кърмещи жени, хора с болен стомах и с други сериозни заболявания.

Ако детето е решило да пости, по-добре го убедете да се откаже от любимите си лакомства.

Как се пости?

По време на пости миряните трябва да спазват 2 основни правила – да спрат всичко животинско и да консумират в умерени количества.

Ако вярващият яде само постно, но не се ограничава в количествата, това се смята за нарушение на поста.

Великденски пост 2018 – календар на храненето
5 (100%) 1 глас[а]

Мария
Написана от Мария февруари 13, 2018 18:21
Напиши коментар

Няма коментари

Все още няма коментари!

Съжаляваме, все още няма публикувани коментари, но ти може да си първият, който ще направи това!

Напиши коментар
Виж коментарите

Напиши коментар

Твоя email няма да бъде публикуван.
Задължителните полета са маркиран с *

Торбалан - Онлайн магазин за забавни щампи