Ако за родителите и другите околни детето е непохватно, това може да е признак на нарушение в развитието, разстройство на координацията или диспраксия.

Как се проявява разстройство и какво трябва да се направи за неговото преодоляване?

Разстройство в развитието на детето – диспраксия?

Нарушения на координацията или диспраксия – това е двигателно разстройство, което проявява в затруднения в усвояването на двигателните навици.

Родителите, възпитателите и останалите околни определят детето като непохватно или несръчно.

Този проблем, според световната статистика, се среща при 4-6% от децата в училищна възраст.

Сред пациентите с диспраксия по-голям е делът на момченцата, в сравнение с момиченцата. Съотношението варира от 2 към 1 до 5 към 1.

Какви са причините детето да е непохватно?

Основната причина за нарушения в развитието на координацията досега остава в тайна.

Към рисковите фактори се отнасят:

• Преждевременно раждане;

• Ниско тегло при раждането;

• Фамилна анамнеза;

• Злоупотреба с наркотици и прочие токсични вещества от майката по време на бременността;

Обикновено на диспраксията съответстват и други нарушения на развитието на детето, например, синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност, затруднения при обучението.

Днес учените предполагат възможна връзка между развитието на структурите на малкия мозък и проблемите с координацията на движенията.

Това е част от мозъка, отговорна за координацията на движенията, равновесието и мускулния тонус.

Как се проявява диспраксията при децата?

Това нарушение може да се разпознае по множество признаци:

• Двигателното развитие протича със задържане, със закъснение научава да седи, да пълзи, да ходи.

• Наблюдават се затруднения в усвояването или изпълнението на двигателни навици, например, скачане, сядане.

• Регистрира се ограничен ортостатичен контрол, детето не може да поддържа нормална поза в продължение на дълъг период от време, изгърбва се.

• Децата с диспраксия изпитват затруднения при изпълнение на ежедневни задачи, изискващи координации на по-високо ниво.

Трудно им е да слизат по стълбите, да ритат топка, да се научат да карат колело.

• Непохватното дете често блъска в предмети, пада, удря си главата и т.н.

• Децата с нарушено развитие на координацията често изпитват трудности с ловкостта на ръцете, с фината моторика.

Трудно се научават да се обличат и събличат, да си връзват връзките, да използват прибори, ножица, да пишат и т.н.

• Въпреки съхраненият интелект често се наблюдават затруднения в изпълнението на съответни на възрастта академични задачи.

• Детето с диспраксия обикновено предпочита заседнал начин на живот. С удоволствие прекарва времето си в компютърни игри, четене, гледане на телевизия.

С голяма неохота излиза на разходка или спортува.

• Децата с това нарушение често изпитват сериозни психоемоционални проблеми, трудно им да е общуват с връстници, самооценката им е занижена. Често развиват многобройни комплекси.

• Обикновено несръчността се израства. Но и като голямо детето може да изпитва затруднения в усвояването на някои нови сложни двигателни задачи.

Как да победим диспраксията?

Ако родителите забележат, че детето е несръчно, трябва незабавно да споделят своите опасения с педиатър.

Лекарят на първо време ще изключи други възможни причини за двигателни нарушения и за несръчността.

След това ще бъде проведена цялостна оценка на двигателните способности на детето.

Най-добрите методи, които помагат за стимулиране развитието на координацията на детето, към ден днешен са физиотерапията и трудовата терапия.

Те помагат на детето да усвои по-сложни двигателни навици.

Когато малкият човек усвоява нов навик, се повишава неговата самооценка, чувства се като победител.