Не е тайна, че много деца обичат да рисуват.

Колкото по-малко е детето, толкова по-малко неговата рисунка се отличава със сюжет и насоченост, най-често това са линии и щрихи, изображения, в които още по-трудно е да се намери смисъл.

Колкото по-големи стават децата, толкова по-осъзнато те подхождат към процеса на рисуване.

В ранна или предучилищна възраст малчуганите открито проявяват интерес към този вид изкуство.

Тогава родителите забелязват, че детето все по-често моли за четки и бои, желае да запечатва на хартия явленията от околния свят или това, което му е донесло радост – нова играчка, бонбони, пътуване.

Когато рисуват заедно с детето, и родителите се зареждат положително.

Освен това този процес добре се отразява на детското мислене, усилва въображението и фантазията, стимулира говорните способности, развива моториката на ръцете.

Когато по време на рисуване, децата насочват вниманието си към процеса, те придобиват мисловни навици – сравняване на предмети, анализ, обобщение.

Как правилно да организираме процеса на рисуване, за да получават децата не само удоволствие, но и да се развиват в психически и интелектуален смисъл.

Как да научим детето да рисува?

Този процес може да се организира от най-ранна възраст на детето, когато вече може да седи или да пълзи.

На тази възраст е най-добре да се рисува със специални бои, които да нанася с пръстчета и съответно са безопасни.

Не трябва да се оставя детето само с изобразителните средства.

Мама трябва да бъде до него и да рисуват заедно.

Това може да се направи на детско столче или на пода, а също и в ръцете на мама.

Родителите трябва да се погрижат не само детето да има достатъчно пространство за творчество, но също и да не омаца себе си и всичко наоколо.

Затова домашна дреха, която не е проблем да се омаца, трябва да стане необходимо условие за рисуване.

Когато децата за първи път се запознаят с боите и с цветовете, те се стремят напълно да се потопят в творческия процес.

Детето взима боята и може просто да я размаже по хартията, а също и своите ръце, тялото и всичко наоколо, докато може да стигне.

Затова този увлекателен процес винаги трябва да се съпровожда от родители.

Ако детето не може да устои на изкушението да опита боята на вкус, то можем сами да си направим бои.

Днес в интернет има множество рецепти как да се приготвят натурални бои за рисуване за деца.

В бебешка и ранна възраст не трябва да се използват бои и флумастери – детето може да се опита да започне да ги ближе или да ги гризе. Колкото по-малко е то, толкова по-голямо трябва да бъде полето за рисуване.

С наближаването предучилищна възраст децата по-осъзнато се отнасят към творчеството.

Полза от рисуването за детската психика

С рисуването детето се освобождава от негативните емоции.

Когато борави с бои, моливи, флумастери, моливи, то подсъзнателно пренася всичко на хартия.

За децата е най-полезно да рисуват, когато са разстроени или когато са тъжни, преживели са стрес, намират се във възбудено или агресивно състояние.

Препоръки за родители

• Когато детето си завърши рисунката, задължително трябва да се похвали;
• Не трябва да се притиска, когато е заето с творчество;
• Ограничения в работата – това е, което пречи на малкия художник да усвоява средства за рисуване и своят вътрешен свят;