Нови изследвания показват, че шофьорите на автомобили трябва да обмислят преминаването към колоездене като основен начин за придвижване, след като бе установено, че хората с автомобилите тежат доста повече от тези, които карат колело.

Изследователите твърдят, че преминаването от шофиране към колоездене може би е доста полезно за здравето

Направените констатации са на международен екип от изследователи, ръководен от д-р Одри де Назил от Центъра за екологична политика към Лондонския кралски колеж, които са достигнати вследствие на анализ на медицинските данни на около 11000 възрастни от цяла Европа.

Изследването е част от по-голям проект, изследващ физическата активност като устойчив начин за придвижване, и който има за цел по-добро познаване на това как различните форми на транспорт влияят на физическата активност и на общественото здраве като цяло.

Именно липсата на движение се смята за ключов фактор за влошаване на здравословното състояние.

Според СЗО, както е известно, недостатъчната физическа активност е един от основните рискови фактори за настъпване на ранна смърт по целия свят, които се обуславят от затлъстяването, диабетът, сърдечно-съдовите заболявания и злокачествените процеси.

Въпреки наличието на тези достатъчно добре аргументирани рискове 1 от всеки 4 души по света не се движи достатъчно.

Шофьорите са средно с 4 килограма по-тежки от колоездачите

За текущото изследване, д-р де Назил и нейните колеги изследвали 11000 души в зряла възраст от 7 по-големи града в Западна Европа. Малко пресилено да се казва, че са изследвани, тъй като става въпрос по-скоро за проучване, което се провежда чрез анкетиране на участниците.

Участниците трябвало да отговарят на въпроси от рода на какъв транспорт използват за придвижване в града и колко време прекарват в пътуване, използвайки същия начин на транспорт.

Освен това доброволците трябвало да посочат своето тегло и височина, както и как се чувстват по време на разходка и колоездене.

Досега резултатите показват, че участниците, които отбелязват, че използват предимно автомобил са средно с 4 килограма по-тежки, в сравнение с тези, които посочват, че велосипедът е тяхното основно средство за придвижване.

И предишни изследвания показват, че преминаването към по-активни видове транспорт, като ходене или каране на велосипед, води с времето до значително подобряване на здравето, тъй като повишаването на физическата активност в такъв случай става неусетно.

Ако можем да направим така, че това стане част от ежедневния живот, като използваме колелото за ходене на работа или пазаруване, вместо автомобила, то това означава, че не трябва да поемаме ангажименти по точно определено време, което всъщност не е вярно, защото, като имаме предвид огромните задръствания в големите градове, придвижването с велосипед наистина е доста по-удобно и дори бързо.

Изключението обаче е през зимните месеци, когато има заледявания, студено е, и сутрин човек да излиза с велосипед да ходи на работа на -20 градуса, някак не е съвсем удобно и приятно.

Но все пак, ако си припомним тази година такива температури имаше около 10 дни, така че преживява се някак.

И може в тези дни да използваме други средства за транспорт – например обществения, макар че и там понякога се налага човек да мръзне по спирките, и също да изпитва студа върху себе си. Но такава същевременно се калява тялото, то не е толкова уязвимо на ниските температури.