Тийнейджърската възраст на всяко дете предизвиква в родителите множество вълнения, въпроси и тревоги.
А ако синът или дъщерята са с диагноза аутизъм, какво може да се очаква от процеса на съзряване?
Кога започват измененията?
Медицинската статистика твърди, че средната възраст за начало на пубертета е 11-13 години.
Променя се хормоналния фон, появяват се вторични полови белези, възникват нови физиологични явления, които се съчетават с емоционални.
Но средната тийнейджърска възраст е това, но днес тези изменения започват още от 9-10 или закъсняват до 14.
В такава ситуация на нестабилност всяко дете има нужда от обяснения какво се случва с тялото и емоциите му.
За децата с разстройства от аутистичния спектър тази информация трябва да се разказва или показва предварително.
Не трябва да се очаква, детето да чуе нещо, което да го изплаши или да изкриви обичайните му представи за самото него и за околните.
Препоръчително е сексуалното възпитание на децата с РАС да започне на 10-годишна възраст, приблизително 2 години преди началото на физиологичните изменения.
Сексуално възпитание – какво е това?
Под сексуално възпитание не трябва да се подразбират само разкази за секс.
В случая на децата с аутизъм разказите за сексуалното общуване, които толкова притесняват родителите, са само малка част от целия процес.
Много родители също смятат, че въпросите за сексуално възпитание за тийнейджъри с разстройство от аутистичния спектър не са особено важни, тъй като мотивацията за тясно общуване с друг човек не е толкова ярко изразена.
Но ценността на информацията и формирането на навици за децата с аутизъм са много по-важни, тъй като те не черпят информация от връстници, от филми, книги.
Не разбират какво означава едно или друго поведение.
Освен това за такива деца е изключително важно да знаят какво поведение е допустимо и кое не, и отстрани и по отношение на тях самите.
В контекста на сексуалното възпитание децата трябва да усвоят 3 блока знания и навици:
• Базови данни за названията на частите на тялото, различията при мъжете и жените, основните на репродуктивния процес, важност на хигиената;
• Приемливо и неприемливо поведение като основа на личната безопасност;
• Социални умения и информираност за обществено приемливото общуване;
Макар и блоковете да изглеждат обособени, те си взаимодействат логично.
Например, според изследванията неподдържаните тийнейджъри, в мръсни дрехи, с телесни миризми значително по-често стават жертви на насилие, физическо и психическо – издевателства, подигравки.
У тийнейджърите с аутизъм е необходимо не само да се възпитават определени навици, но и разбиране, че тази информация не е за някакви хора, а конкретно за това дете.
Юношите и девойките с РАС могат, например, подробно да научат и опишат целия репродуктивен процес – от половия акт до раждането на бебе.
Но всъщност да не осъзнават как това се отнася за самите тях.
Научните познания и практика без допълнителни обяснения не се пресичат при тях.
За какво и кога трябва да говорим, ако тийнейджърът страда от аутизъм?
Основните въпроси, които трябва да се обясняват, да се показват в картинки, да се създават социални истории, да се моделират ситуации:
• Название на частите на тялото, техните функции, както в медицински вариант, така и на жаргон и дори с псувни, които детето може да чуе.
• Понятие за публично и лично пространство;
• Хигиена;