Детски психолог и просто мъдър човек Ли Солк казвал, че основната задача на родителите се свежда до максимална реализация на талантите на детето и овладяване на различни умения.
За съвременните деца, които се къпят в информационния поток, както никога е важно умението не просто да се отделят от старото поколение, но и да не се загубят сред множеството изкушения.
За тази цел са необходими самоконтрол, внимание и съсредоточаване.
Как да обучим на това децата си?
Самоконтрол – защо това е толкова важно?
Защо в Япония с децата на 15 години се общува като с равни и се прекратяват активните опити да се възпитават?
Защото родителите отчитат многовековният опит, който гласи – периодът на интензивното възпитание е завършен, започва период на отделяне от родителите.
Кой на 15-20 години е отказвал да наруши някаква родителска забрана?
Не можем да контролираме своите деца 24 часа в денонощието.
Но не можем да научим детето на самоконтрол.
И тогава ще направи правилен избор – както с родителите, така и без него.
Знаем, че детето трябва да гледа телевизия не повече от час на ден, и зеленчуците са полезни за него.
То ще се изплюе броколите на пара и ще търси начини за заобикаляне на родителския контрол, за да гледа това, което иска.
Ще прояви неочаквана находчивост, не се съмнявайте.
Тийнейджърите пуснати на свобода ще се опияняват от свободата и от бирата.
Затова още преди настъпване на тийнейджърската възраст на детето трябва да се включи „самоконтрол“.
Как да включим „самоконтрола“ на детето?
Първо, не трябва да повишаваме тон и да влизаме в конфликт, заради самоконтрола – не трябва да се поддаваме на провокации, така даваме добър личен пример.
Не позволявайте на детето да ви управлява.
Решимост може да се прояви без крясъци и скандали.
Като родители сте надарени с властта да установявате граници и да правите правилата по-строги или по-меки.
Спомнете си регулировчика – няма нужда да крещи и нещо да доказва, той се държи спокойно и делово, възлагайки на вас действията на пътя.
Ако детето чувства, че родителите го подкрепят, дори и да отстъпва, за разлика от инспектора, то ще се доверява.
Само в този случай можем да научим детето да бъде съсредоточено и внимателно.
Отчитайте възрастта.
Колкото по-малко е детето, толкова по-прости трябва да бъдат правилата.
Децата бързо привикват към тях и дори изпитват дискомфорт, ако родителите забравят за някои правила и опитват да се възползват от това.
С децата до 7 години, в предучилищна възраст, може да се нарисува схема, в която ще бъдат отразени 3-4 задължения за всеки ден.
В края деня залепете красива лепенка или нарисувайте удивителен знак.
Този принцип се използва в детските градини в Япония, възпитателите лепят в специален дневник на детето лепенки с какво се е занимавало през деня.
Визуализацията помага на детето с осмислянето на свършената работа, а също и помага за фиксиране на резултат.
Детето го вижда и получава удовлетворение.
След достигане на 7-годишна възраст, детето може да се обучава на самодисциплина.
Погледнете детето – дали то вече е разбрало за ограниченията, които сте му установили?
Старае ли се да поправя грешките, за да избегне наказания или прави точно обратното, напук, на това, което му възлагате?