По данни на СЗО, на всеки 10 минути по света, заради липса на физическа активност или по-точно заради болестите, до които води, умира по един човек.
За година жертвите на заседналия начин на живот се увеличават до 3,5 млн. От 50-годишна възраст при много хора започват да се развиват когнитивни функции.
Лекарите подозират, че проблемът не е само в естествените възрастови невродегенеративни процеси, но и в това колко човек се движи през живота си.
Засега може с точност да се каже, че връзка между недостиг на активност и понижаване на когнитивните функции наистина има.
Възниква обаче въпросът какво е първичното – влошаване на паметта, загуба на логическо мислене, водещо до отказ от активен живот, лежане на дивана, на фона на което паметта се влошава, нарушаване на способността за концентрация?
Какво за нас хората е първично – мисълта или мускулите
Мислим, за да се движим или обратното
През последните няколко години на все по-голяма популярност в научната общност се радват теорията, че за регулиране на физическата активност на човек, тоест за противодействие на автоматичното поведение, разрушително действащо на организма, човек е принуден да използва своите когнитивни и на първо място – изпълнителните си функции.
В светлината на тази теория когнитивните функции на човек – мислене, изпълнителски функции, и др., определят физическата ни активност.
Същевременно, редица изследвания доказват, че редовните тренировки положително влияят на състоянието на когнитивните функции – памет, логика, концентрация. Възниква въпроса – какво е първично?
Мислене и активност – модели на взаимно влияние
Международен екип от учени Университетите на Женева и на Британска Колумбия анализира данни, събрани в хода на 12-годишни наблюдения на над 105 000 души на възраст от 50 до 90 години от 21 европейски държави.
Техните физически и когнитивни способности се измервали на всеки 2 години.
В хода на изследването се проверявали 3 възможни модела:
- Физическа активност влияе на когнитивните функции с течение на времето.
- Промяна на когнитивните функции влияе на физическата активност.
- Взаимно влияние на когнитивните функции и на физическата активност.
В хода на експеримента се оказва, че физически активните участници демонстрират по-добра памет и по-често са с висше образование.
При тях по-рядко и по-късно се развива старческа деменция, повече са и жените, а също и по-малък процент от тази група напуска проекта по собствено желание или заради смърт.
С напредването на експеримента учените забелязват, че с влошаването на паметта се понижавала и физическата активност на човек.
Получените данни показват, че най-добри резултати се описват от втория модел, това означава, че когнитивните способности влияят на физическата активност на човек.
Какво означава това за обикновения човек
Колкото по-развити са когнитивните функции, толкова по-лесно му е на човек да спортува и да включи редовните тренировки в своя график.
Обратното – колкото по-слабо развити са когнитивните функции, толкова по-рядко човек тренира редовно, особено това е изразено на възраст след 50 години.
Най-важното заключение е намаляване на когнитивните функции, което предшества намаляване на физическата активност. Това води и до влошаване на физическото състояние като цяло.
Ефективни упражнения за тренировка на мозъка
Подреждане на пъзели
Необходимостта да се съобразява как отделен детайл се вписва в общата картина, действа благоприятно на мозъка. Процесът на събиране от своя страна добре тренира пространственото въображение и мозъка като цяло.
Игри на карти – пасианси, покер и други
Както простите, така и сложните варианти на игри карти водят до увеличаване на обема на мозъка в някои негови области и до намаляване на риска от развитие на болестта на Алцхаймер.
Увеличаване на речниковия запас
Учените съветват следното: при четене да си записваме непознатите думи на лист, след това на всяка такава дума трябва да намерим определение. Накрая, следва да използваме в разговор всяка нова дума не по-малко от 5 пъти на следващия ден.
Обучаване на друг човек
Това е един от най-добрите навици за усъвършенстване на вече съществуващ навик. По време на обясненията коригираме собствените си грешки и по-добре разбираме процеса.