Известният препарат, който обръща процесите на стареене - рапамицин удивява с новите си свойства.
Открито е лекарство срещу набръчкана и провиснала кожа
Ако досега ставаше въпрос за подмладяване на клетъчно ниво и за намаляване на риска от старчески заболявания, то сега се заговори за връщане на младостта на лицето и тялото.
Изследване, публикувано в списание Geroscience, показва, че рапамицин, препарат от FDA, наистина може да забави стареенето на кожата.
Учените съобщават, че спомага за намаляване на бръчките и провисването, а също и за изравняване на тона на кожата при доброволците.
В изследването взели участие 13 души от 40 до 85 години. Всеки ден или през ден те си слагали крем с рапамицин на едната ръка и плацебо на другата – и така в продължение на 8 месеца.
Изследователите проверявали състоянието на кожата след 2,4,6 и 8 месеца, вземали кръвни проби и правели биопсия.
След 6 и 8 месеца при повечето от доброволците е регистрирано статистическо значимо увеличаване на колагена в кожата, на която бил нанасян крем с рапамицин.
Установено е съществено понижаване на нивата на белтъка р16 – ключов маркер за стареене на клетките.
Кръвното изследване не показва наличие на активната съставка на препарата, което изключва системното му въздействие.
Визуално учените установяват, че кожата от рапамицина става по-гладка, с по-забележими вени и сухожилия.
Как лекарството обръща стареенето на кожата
Кожата с по-ниски нива на белтъка p16 е с по-малко стареещи клетки, свързани с появата на бръчки.
Високите нива на p16 способстват за кожна атрофия.
Това е обичайно състояние в напреднала възраст, което е свързано с по-бавно заздравяване след порязвания и повишен риск от инфекции или усложнения след травми.
Рапамицинът постига своя ефект, като блокира mTor – това е белтък, който действа като посредник в метаболитните процеси, при растежа и стареенето на кожните клетки.
Когато клетките стареят, те предизвикват възпаления в организма. Обръщане на процесите на стареене означава намаляване на възпаленията, което е свързано с много заболявания – от диабет до рак.
Козметичният ефект също е интересен, тъй като привлича вниманието на потенциалните потребители.