С всяка изминала година броят на автомобилите на глава от населението нараства, а в тази връзка и броят на ПТП с тяхно участие.
Травмите, получени при катастрофи имат своята специфика.
Често тези счупвания или изгаряния, които се съпровождат със силна болка, до развитие на шок, а също и кръвотечения, са опасни за живота на пострадалите.
Това налага всеки водач да умее да оказва помощ на пострадали при катастрофи.
Травми при ПТП, тъжна статистика
Броят на автомобилните катастрофи постоянно нараства, и около 20% от всички тези ПТП завършват със смърт, инвалидност или сериозни травми, които изискват допълнително лечение.
Често получената травма се усложнява от липса на адекватна помощ от хората, които се намират до пострадалия.
Известни са много случаи, при които оказана своевременно първа помощ е спасявала живота на пострадалите от катастрофата.
Всички участници в движението са владели навици за оказване на първа помощ на пострадалите.
Според медицинската класификация, травмите от ПТП се проявяват в различни форми.
Всичко това зависи от силата на удара и типа на увреждането.
А също и от самия автомобил, били ли са шофьорите и пасажерите с предпазни колани.
Най-честите травми от катастрофи са:
• Разтежения на сухожилия и мускули;
• Фрактури на различни кости или изкълчвания;
• Открити и закрити травми на главата;
• Порязвания, наранявания и изгаряния;
Травми на главата – сътресения, травми
Най-чести при ПТП са черепно-мозъчните травми.
При рязко спиране от инерцията тялото на водача и пътниците продължава движението си напред.
Главата, която също не е закрепена, се измества рязко напред, където се удря или в челното стъкло, в предната седалка или във волана.
Особено опасна е такава травма за тези, които не слагат предпазни колани.
Възможно е сътресение на мозъка с неразположение и главоболие, гадене и загуба на съзнание след катастрофа, ако се включат предпазните възглавници.
При удар с голяма сила могат да пострадат както меките тъкани на черепа – кожата и подкожните кръвоносни съдове.
Но и костите на черепа и обвивките, както и самия главен мозък.
Тези травми обикновено са тежки и изискват болнично, а понякога хирургично и реанимационно лечение.
Фрактури с различна локализация
При рязко спиране може да възникне изкълчване в областта на шийните прешлени или фрактури.
Често това са последствия от камшичена травма, рязко сгъване, с последствие рязко изместване главата назад, което става от инерцията.
Такава фрактура е възможна при р, дори и скоростта да не е била висока, тъй като зоната на шията е слабо място за човека.
Превенция срещу подобни травми е правилно стоене зад волана, с изправен и облегнат на седалката гръб, с правилно регулиране на подглавника.
Фрактура на ключицата и на ребрата е травма, която възниква от силен удар във волана или в предпазния колан.
Макар и последният да спасява живота, при по-сериозен сблъсък притиска ребрата или ключицата, което предизвиква фрактури.
Травми на тялото – болки, рани, наранявания
При завъртане или преобръщане на колата хората получават най-различни травми, като се започне от наранявания и се стигне до множествени фрактури, тъпи травми на корема.
При подобни увреждания е характерна силна болка, възникваща по цялото тяло.
Но в състояние на шок пострадалият може да не я усети на първо време.