Какво трябва да правите през работни дни? Какви са плановете ви? Навярно повечето от нас имат списък със задачи, който си водите на тефтер или на в приложение на смартфона. Но с настоящата статия ще се обявим против тези списъци.
Буквално на всеки ден се появява ново приложение за водене на списък със задачи. Сред тях има и доста странни, но помагат ли ви в действителност?
Или каквото и ново приложение да сте използвали, така и не успели да доведете до край този to-do списък? Проблемът не е във вас, а самите списъци със задачи.
Безобиден инструмент, имащ за цел да облекчи живота ви, всъщност ви потиска и ето защо:
• Списъкът със задачи ни дава илюзия за прогрес;
• Създава илюзия за изпълнен дълг;
• Кара ви да изпитвате вина, защо не сте изпълнили набелязаните задачи;
• Изпитвате вина защо се бавите с изпълнението на някакви задачи;
• Принуждава ви да се чувствате виновни, защото не правите нещата, които изобщо не желаете да правите при никакви обстоятелства;
• Заради списъка със задачи си поставяте невярно приоритети;
• Списъкът със задачи е загуба на време. Помислете си колко неща бихте могли да свършите вместо безкрайно да коригирате задачи в to-do листа.
• Убива удоволствието от дейността, защото вие чувствате, че сте длъжни да направите всички вписани в него задачи, а не просто да пожелаете да ги направите.
• Не ви правят по-организирани;
• Лишават ви от спонтанност и възможност да се захванете с работа, която първоначално не сте планирали. Нека погледнем истината в очите – нима е възможно всичко да се планира.
Не са ви нужни списъци за действително значимите неща във вашия живот, вие така или иначе ще ги направите. А ако не, то вероятно имате сериозни проблеми, които първо трябва да решите и след това да се заемете с подбирането на свежо приложение за планиране.
Що се касае за неважните неща, то те ще натрупват безкрайно от един списък в друг, като огромна топка, която ще ви притиска ден след ден.
Този огромен списък ще виси над вас като гилотина, с всеки изминал ден ще става по-тежък и по-остър.
Натрупваме недовършената работа като боклук в килера – сякаш не ни достига място за съхранение на важните неща, но всъщност се е натрупало твърде много, което трябва да се изхвърли.
Ние казваме – ах, ако денонощието имаше 25 часа! 24 часа изобщо не стигат за всичко. Не ви достига не времето, а умението за поставяне на приоритети, умението за изключване на излишните задачи, да казвате „не“ на хората, да зачерквате неуспешните проекти и излишните дела.
Ето какво може да ви помогне:
Спрете да си правите списъци със задачи! Изхвърлете списъците точно сега! Сериозно. Това е страшно, но правилният избор често ни плаши.
Вие имате удивителен инструмент – вашият мозък. Ако, събуждайки се сутрин, вие не можете да съобразите и запомните 3-те важни неща, които трябва да направите днес, то е време да коригирате този недостатък.
И това не означава, че трябва да си инсталирате поредното приложение или да прочетете статия за продуктивност. Необходимо е да разберете, какво е важно за вас, какво ви мотивира и защо нещата, които вършите не са толкова интересни, че да желаете да ги правите.