Ако споделят своя автомобил с други шофьори или просто пътници, автомобилистите ще намалят задръстванията с 2 пъти.

Експериментът в Джакарта, накарал шофьорите да пътуват най-малко по 3-ма, нагледно показа предимствата на автомобилното гостоприемство.

През 1992 г. в индонезийската столица Джакарта в рамките на борба със задръстванията бил приет закон, който повелявал автомобилите в час пик да са с най-малко 3-ма души.

На нарушителите ги очаквала глоба от 500 рупии или около 7.75 долара, но преди 25 години.

Изискването било въведено само за автомобилите, които се придвижвали по най-натоварения 12-лентов градски булевард.

По него се стигало до фондовата борса, министерствата, офисните здания и търговските центрове за времето от 7.00 до 10.00 и от 16.30 до 19.00.

Много индонезийци се отнасят скептично към нововъведението.

Шофьорите заобикаляли закона с наемането на професионален пасажер за 1 долар.

И настина бедните семейства бързо се ориентирали и започнали да дават децата си под наем, за да изкарат някой друг долар.

Но 24 години, през 2016 г., по-късно властите решават да отменят ограниченията, което довело до рязък скок на задръстванията.

Това се оказало идеален сценарий за естествен експеримент.

Така се нарича експериментът, който се провежда в реални условия с минимум намеса от експериментатора в процеса.

Икономисти от Харвард и Масачузетския технологичен институт демонстрирали последствията от отмяната на закона математически.

Използвали данни, събрани от Google Maps и изчислили, че на всеки километър шофьорите сега губели по 59 секунди повече сутрин и 2.5 минути вечер.

В най-натоварените часове 1 километър се изминавал за 4.4 минути.

За сравнение в доста натоварения Лос Анджелис този показател се равнявал на 0.7 минути.

Анализът на данните показал нарастване на сутрешните задръствания с 46%, на вечерните с 87%.

Автомобилите се движили малко по-бързо от пешеходците.

Авторите на изследването започнали да събират данните 2 дни след отмяната на закона.

В проучването били отчетени данните за ситуацията не само на Джалан Судирман, но и на други големи булеварди, в които нямало ограничения за броя пътници в автомобила.

Данните се събирали на всеки 10 минути в продължение на месец

Задръстванията станали по-големи не само на най-натовареният булевард в индийската столица, но и на други пътища.

Това показва, че веднага щом отпада нуждата от спазване на ограниченията, автомобилите по улиците станали повече.

Допълнително изследователите анализирали промените в движението на друг 8-лентов булевард, за който също важали ограниченията и на 8 други улици, на които нямало ограничения.

И отново, движението станало по-натоварено не само на булеварда, на който имало ограничение от 3-ма души в колата, но и за останалите също.

Там скоростта на движение спаднала с 21% през деня, и с 29% в час пик и с 34% след него.

Самият факт на тези изменения не изненадал учените, но не очаквали да са в подобни мащаби.

Властите в Индонезия и без изследвания видели, до какво последствия довели промените в закона.

След няколко месеца старите ограничения за най-малко 3-ма в колата били върнати, а опитът на Джакарта се превърнал в урок за другите държави.

Освен че съвместните пътувания намаляват задръствания те спомагат за общуването между пътниците.

С тези ограничения намалява замърсяването на околната среда и пътуването до работа става доста по-приятно, отколкото ако човек пътува сам.

А броят на автомобилите, които преминават по най-натоварените градски булеварди може да намалее с над 60%.